Ifølge rederiet Odfjell kan skipet ha berørt bunnen. Dette førte til at skipet begynte å ta inn vann i maskinrommet.

Dykkere har i dag sjekket skadene og begynt reperasjonsarbeidet. Planen er at dykkerne skal tette lakkasjen.

Bow Fagus vil gå til et skipsverft for reperasjoner så fort som mulig.

— Skipet var på vei gjennom Öresund med los på broen da det traff noe som slo hull på skroget inn til maskinrommet. Det må ha vært en gjenstand som lå på bunnen, men vi aner ikke hva det kan ha vært, sier direktør Hans Lund i Odfjell ASA til bt.no.

Skipet ankret opp etter hendelsen, og dykkere skal undersøke skadene og foreta midlertidige reparasjoner. Ifølge den svenske kystvakten er det liten risiko for at skipet skal synke.

— Situasjonen er under kontroll. Mannskapet lenser vannet som siver inn i maskinrommet over i et av de tomme lasterommene. Da unngår vi at eventuelt oljesøl kommer ut i sjøen, sa Lund til bt.no i formiddag.

Han opplyser at skipet må på verksted for å tette hullet og reparere hovedmotoren, men sier det er for tidlig å fastslå de økonomiske konsekvensene.

"Bow Fagus" var tomt for last da ulykken skjedde. Skipet var på vei fra Rotterdam i Nederland til Tallinn i Estland.

Skipet er 185 meter langt og er på 37.375 dødvekttonn. Det er fem norske besetningsmedlemmer og 20 fillippinere om bord, Kaptein er oddingen Kjell Olav Berge.