— Det var en svært vanskelig jobb. Vi brukte tid på denne operasjonen, men det gikk heldigvis bra til slutt, forteller kaptein Augusto Najarro (48) på MT «Jo Betula».

Den NIS-registrerte tankeren fra bergensrederiet Jo Tankers reddet onsdag morgen 18 indiske sjøfolk fra drukningsdøden. Redningsaksjonen fant sted under dramatiske omstendigheter utenfor kysten av Somalia.

— De skipbrudne inderne ble tatt om bord i vårt skip ved hjelp av redningsnett. Alt stå bra til med dem, men tre er lettere skadet. En fikk brannskader i en hånd da han holdt et nødbluss, forteller kaptein Augusto Najarro til BT.

Han forteller at besetningen på «Jo Betula» umiddelbart satte i verk førstehjelp om bord.

Sank på 30 minutter

Inderne måtte forlate sitt eget skip, MS «Kaniya», da et skott inn til maskinrommet om bord fikk en sprekk og vannet flommet inn.

Etter en halv time var skipet sunket, men alle de 18 klarte å komme seg om bord i en flåte. Etter flere timer ble de reddet av kjemikalietankskipet fra Bergen.

Det indiske skipet var på vei fra Somalia til Dubai med en last kull, med lasten fordelt på tre lasterom. Skipet var et lite bulkskip med en bruttotonnasje på vel 800 tonn og 47 meter langt, bygget av tre i India i 2004, foreller driftsdirektør Kjell Ove Breivik i Jo Tankers AS til BT.

Breivik roser kaptein Najarro for måten redningsaksjonen ble gjennomført på.

— Han er en av våre dyktigste kapteiner og skal ha all ære av sin opptreden. Vi bruker ham også i opplæring av andre offiserer ved vårt utdanningssenter på Filippinene, forteller Breivik.

Stor oppmerksomhet

Han viser til at redningsaksjonen har vakt stor internasjonal oppmerksomhet.

— Vi har mottatt telegrammer og gratulasjoner fra en rekke kunder og andre forretningsforbindelser, og fra flere lands myndigheter.

MT «Jo Betula» er på 25.000 dødvekttonn og bygget i Japan i 2003. Hele besetningen er fra Filippinene.

Skipet var på vei fra Sør-Afrika til Yanbu i Saudi-Arabia med kjemikalier om bord da det ble varslet om båt i havsnød. Skipet var kommet et godt stykke forbi havaristedet. Ifølge Breivik snudde det umiddelbart og satte kursen mot MS «Kaniya» som da var gått ned 170 nautiske mil utenfor kysten av Somalia. Etter 9-10 timer var det fremme. På grunn av det svært dårlige været måtte bergenstankeren gå med noe redusert fart mot havaristen.

Det var UK Coast Guard i Storbritannia og RCC Bahrain som anmodet Jo Tankers-skipet om assistanse.

De 18 inderne er nå om bord i MT «Jo Betula» og vil bli forsøkt satt i land når skipet kommer frem til Saudi-Arabia. Blant annet er norske myndigheter involvert i saken.

Det filippinske mannskapet har hatt klesinnsamling for inderne.

De 18 inderne ble reddet fra den sikre død av bergenstankeren MT «Jo Betula». Til venstre maskinsjef Andres Esclavia og til høyre overstyrmann Victor Avilar.
PRIVAT
SJEFEN SJØL: Kaptein Augusto Najarro på broen av MT «Jo Betula», klar til å gi ordre om å fortsette reisen til Saudi-Arabia etter avbruddet som reddet 18 menneskeliv.
PRIVAT