JAN I. ELIASSEN

Redningsaksjonen fant sted under dramatiske omstendigheter i høy sjø mellom Azorene og den spanske kysten (posisjon 42.40N 019.07W) klokken 11.00 norsk tid tirsdag, opplyser administrerende direktør Jan A. Berntzen i Vista Ship Management AS i Bergen som driver skipet (tidligere Team Ship Management AS).

Alle reddet Andre skip kom etter hvert til og hele besetningen fra MS "Star Admiral" ble reddet. Den siste ble plukket opp av MS «Polar Uruguay» som sammen med MS «APL Panama» senere kom frem til stedet.

MS "APL Panama" er et stort containerskip som på tross av flere forsøk ikke klarte å ta om bord folk fra det havarerte skipet.

Dramatisk M/T «Team Venus» var underveis fra Providence (USA) til La Coruna i Spania da de ble kontaktet av redningssenteret i Spania. Bergenstankeren var det nærmeste skipet og ankom havaristen etter noen få timer klokken 05.00 norsk tid tirsdag.

Den filippinske kapteinen Romel Alcantara (35 år) om bord på MT «Team Venus» forteller at redningsaksjonen foregikk under meget vanskelige forhold der man hadde kraftig vind (styrke 7 — 8) og høy sjø. Antatt bølgehøyde var mellom åtte og 10 meter.

Skjøt redningsline - Så lenge det var mørkt, forsøkte vi å assistere livbåten, men det ble i fellesskap besluttet å utsette redningen til dagslys. I mellomtiden var det kommet flere skip til som uten hell prøvde. Vi måtte manøvrere oss nærmere livbåten og gjentatte ganger skyte redningsliner over for å få sjøfolkene om bord. Syv av dem var så utmattet at de måtte tas om bord med redningsnett mens de resterende gikk opp losleideren. Naturlig nok, var de meget takknemlige for å bli tatt opp, sier Alcantara.

Ifølge Berntzen er det er ikke rapportert om alvorlige personskader.

Hull i skroget MS «Star Admiral» er et kombinerte roll-on/roll-off-skip og vanlig tørrlastskip. Det var angivelig lastet med stålplater som under det dårlige været hadde slitt sikringene og skadet skipet slik at det fikk sterk slagside. Platene har trolig slått hull eller sprekker i skroget fra innsiden. Skipet flyter fremdeles, men kaptein Alcantara tror at det er overveiende sannsynlig at det kom til å synke innen kort tid.

— Vi forsøker nå å arrangere en forsvarlig mottagelse av sjøfolkene når de ankommer La Coruna, forteller Berntzen.

Siste tur som Bergens-skip MT «Team Venus» er et kjemikalie- og produkttankskip på vel 38.223 dødvekt-tonn og er bygget i Sør-Korea i 1982. Skipet som er avtalt solgt til italienske kjøpere var på vei til havn for å bli overtatt av sine nye eiere. Nåværende eiere er det børsnoterte Team Shipping ASA i Bergen. Skipet var i ballast.

Berntzen karakteriserer redningsaksjonen som vel utført sjømannskap under vanskelige forhold, og roser det filippinske mannskapet på MT «Team Venus» for innsatsen.

REDNINGSSKIP: MT "Team Venus" ved kai i havnebyen Albany, USA.