— Langt flere katteeiere må ta sitt ansvar. I dag er 20 til 25 prosent av landets om lag 640.000 katter merket. Det er rett og slett ikke godt nok, sier daglig leder Gudbrand Vatn i Dyreidentitet, et selskap som drives av Den norske veterinærforening.

I samarbeid med Viking, Gjensidige, Dyrebeskyttelsen og Norsk Kennel Klub drar Vatn i disse dager i gang en kampanje for å få flere katteeiere til å merke katten.

- Handler om ansvar

— Dersom kjæledyret ditt forsvinner, så er du som eier fortsatt ansvarlig for dyrets ve og vel. Merking handler om å ta sitt ansvar som eier, også i forhold til dyrevelferdsloven, sier Vatn til NTB.

Kampanjen er støttet av Mattilsynet og av landbruksminister Lars Peder Brekk (Sp). Et forslag om å påby merking av kjæledyr gikk ikke gjennom i fjor, rett og slett fordi det ville bli umulig å håndheve.

Merking er likevel et must, mener Brekk:

— Det er viktig at dyreeierne tar på alvor ansvaret som følger med å ha et kjæledyr, sier landbruksministeren i en kommentar.

Merking av hunder og katter kan gjøres ved over 400 dyreklinikker rundt om i landet. Inngrepet er enkelt, og stadig flere eiere tar turen til dyrlegen for å få på plass den lille elektroniske brikken.

Er dobet på tre år

— I fjor ble det merket dobbelt så mange katter som i 2007. Likevel er det altså langt færre katter som blir merket enn hunder. Det handler trolig om eiernes holdninger og det faktum at en hund som oftest koster minst 10.000 kroner, mens du får en katt helt gratis. Ansvaret for dyrets velferd er imidlertid det samme, understreker Vatn.

Vatn er overbevist om at katteeiere ikke er mindre ansvarlige enn hundeeiere.

— Men de må bli flinkere til å være bevisst sitt ansvar, sier han.