— Flyet gikk ikke i oppløsning i luften, mener den franske havarikommisjonen (BEA) som har gransket Air France 447-ulykken.

Flyet gikk ifølge BEA rett ned i havet, med svært stor fart, og traff havoverflaten nesten vertikalt, sier BEA.

Det skal også ha blitt funnet ubrukte flytevester blant vrakdelene.

AF 447 kunne ikke fly på autopilot på tidspunktet da flyet styrtet, ifølge det franske transportdepartementet.

«Autopilotfunksjonen mottok ikke opplysninger om fart, vind, eller retning» etterforskningsleder Alain Bouillard.

— Dette sier oss at flyet har vært nødt til å være styrt av piloten for å styres, sier Bouillard.

Men Air France-etterforskerne sier at det at fartsmålerne ikke fungerte, ikke var den direkte årsaken til flystyrten.

Ifølge etterforskerne skal Frankrike ikke ha fått noen informasjon fra obduksjonen av ofrene ennå. Tidligere har nyhetsbyråer og medier rapportert at resultater fra obduksjonen viste at ofrene hadde mange brukne ben, noe som ifølge flyeksperter passer godt med at flyet har brukket i luften.

På en pressekonferanse i Paris torsdag presenterer den franske havarikommisjonen (BEA) sin foreløpige granskingsrapport etter den tragiske flyulykken 1. juni, da Air Frances flight 447 styrtet i Atlanterhavet på vei til Paris fra Rio de Janeiro med 228 personer om bord.

CNNs reporter på stedet sier på direktesendt fjernsyn nå at kommisjonen ikke har funnet årsaken til ulykken, ettersom hverken ferdskriver eller taleregistrator (de to såkalte svarte boksene, som egentlig er gule eller oransje) er funnet etter ulykken.

Håpet svinner for å finne de to boksene, ettersom de bare gir signaler i cirka en måned, men BEA er optimister og nekter å gi opp.

Ifølge Bouillard kommer franske myndigheter til å lete etter boksene i ti dager til, til og med 10. juli.

— Det kan ta flere måneder før vi finner årsaken til flystyrten, men vi gir oss ikke, skal en talsperson for BEA ha sagt på pressekonferansen.

Paul-Louis Arslanian er leder for den franske havarikommisjonen.
scanpix