Ifølge den amerikanske avisen Wall Street Journal bygger teorien på data som er nedlastet fra Boeing 777-motorene som del av et automatisk vedlikeholds og overvåkingsprogram.

Hvis dette stemmer, kan Malaysia Airlines-maskinen med 239 personer om bord ha fortsatt å fly fire timer etter at det forsvant fra den sivile luftfartskontrollen en time etter avgang fra Kuala Lumpur.

Malaysia Airlines overfører data fra motorene på selskapets fly direkte til produsenten Rolls-Royce for analyse. Informasjonen omfatter data, blant annet om flyets høyde og hastighet. Opplysningene brukes også til å kartlegge flyets kurs etter at senderne sluttet å virke eller ble slått av.

Amerikanske antiterror-etterforskere undersøker nå muligheten for at en av pilotene eller en annen person i flyet kan ha dirigert flyet til et annet sted etter først å ha koblet ut sporingssystemene for å unngå radar-registrering, skriver Wall Street Journal.

Var egnet til å fly

Teorien om at flyet kan ha blitt kommandert til et ukjent sted er nå gjenstand for videre undersøkelser hos amerikanske sikkerhetsmyndigheter, ifølge avisen.

Malaysiske myndigheter avviser muligheten for at det savnede passasjerflyet kan ha fløyet videre i flere timer etter siste bekreftede lokalisering av flyet.

— Opplysningene er ikke korrekte, sier Malaysias transportminister Hishammuddin Hussein torsdag.

Landets transportdepartement opplyser samtidig at den 12 år gamle Boeing-maskinen var egnet til å fly og hadde gjennomgått alle nødvendige kontroller. Flyet var sist til vedlikehold 23. februar.

— Flyet overholdt alle direktiver og krav som den amerikanske luftfartsmyndigheten Federal Aviation Administration (FAA) har til skikkethet i luften, heter det i uttalelsen.

- Pilot planla terror

En britisk statsborger som tidligere er dømt for å ha planlagt et al Qaida-angrep mot et passasjerfly, har i vitneavhør denne uken fortalt hvordan han i 2001 skal ha forsøkt å hjelpe en malaysisk pilot som ønsket å gjennomføre en terrorhandling mot et fly, skriver New York Times.

Saajid Badat ble i 2005 dømt til 13 års fengsel for å ha vært med å planlegge og sprenge et passasjerfly på vei fra Paris til Miami med en skobombe. Terroraksjonen var mislykket etter at Badats britiske kompanjong Richard Reid ikke klarte å detonere bomben.

Det var under et avhør i en pågående rettsak i New York mot svigersønnen til Obama bin Laden, Sulaiman Abu Ghaith, at Badat kom med opplysningene som nå er interessante for malaysisk politi som etterforsker hva som kan ha skjedd med flyet.

Badat fortalte hvordan han og Reid skal ha hjulpet en gruppe av malaysiere, deriblant en pilot, som ønsket å gjennomføre en terrorhandling mot et fly.

Ifølge New York Times har Badat opplyst hvordan han ga malaysierne en sko som inneholdt eksplosiver. Den malaysiske gruppen skal ha ønsket å bruke bomben til å skaffe seg adgang til cockpiten på et fly. Badat har ikke gitt utfyllende opplysninger om hvor langt de kom med planleggingen av en terroraksjon

Leter etter flyet

Letingen etter flyet fortsetter med uforminsket styrke.

Fly og skip ble torsdag sendt til området sør for Vietnam. Meldingene kom noen timer etter at kinesiske luftfartsmyndigheter opplyste at det foreløpig ikke var noen beviser for at gjenstandene stammet fra flyet.

Ved hjelp av en kinesisk satellitt ble det gjort observasjoner av «et mulig krasjområde til havs», opplyste Kinas direktorat for vitenskap, teknologi, industri og nasjonalt forsvar tidligere onsdag, ifølge CNN.

På en pressekonferanse torsdag avviste den malaysiske transportministeren Hishammuddin Husseinat satelittbildene ble offentliggjort ved en feiltagelse og at de «ikke viste noen vrakrester av MH370».

Det er ikke første gang det er gjort observasjoner som det er håp om at kan stamme fra det savnede flyet. Tidligere funn har vist seg å være falsk alarm.

Stor operasjon

Ti land deltar nå i søket etter det forsvunne flyet i havet, inkludert Kina og USA. Totalt deltar 43 skip og 40 fly deltar i letingen. En talsmann for den amerikanske marinen sier at utfordringen ikke er dårlig koordinering, men størrelsen på leteområdet.

Amerikanerne tilbakeviser også anklager mot myndighetene i Malaysia som er blitt kritisert for dårlig innsats i letingen etter Malaysia Airlines-flyet.

Malaysisk politi har opplyst at de etterforsker flyforsvinningen med utgangspunkt i fire mulige årsaker; kapring, sabotasje og psykologiske eller personlige problemer blant passasjerer eller besetning.

Selvmord fra piloter skal tidligere ha vært årsak til at et fly fra Egypt Air styret med 217 mennesker om bord i 1999, og en flystyrt i Indonesia to år senere da 104 personer mistet livet. Den 53 år gamle hovedpiloten på Malaysia Airlines-flyet har vært ansatt i selskapet siden 1981 og mer enn 18.000 flytimer bak seg.

Ikke eksplodert?

En av teoriene bak forsvinningen av flyet er at det kan ha eksplodert. Men amerikanske spionsatellitter har ikke fanget opp noen tegn på at det savnede flyet fra Malaysia Airlines eksploderte i luften.

USA har tidligere brukt sine satellitter til å identifisere varme fra fly som har eksplodert. Men denne gangen har ikke satellittene plukket opp noe, opplyser amerikanske tjenestemenn.

Flight MH370 forsvant etter at det tok av fra Kuala Lumpur på vei mot Beijing sent fredag kveld.

154 av de 239 personene om bord var kinesiske statsborgere. På en pressekonferanse torsdag sa Kinas statsminister at så lenge det finnes «et glimt av håp», så vil letingen etter flyet fortsette. Li Keqiang sa samtidig at koordineringen av leteaksjonen må bli bedre.

Skifter flightnummer

Malaysia Airlines opplyser at de ikke lenger vil bruke flightnummeret tilhørende det savnede flyet fra lørdag, av respekt for de 239 personene som var om bord.

— Som et tegn på respekt for passasjerene og mannskapet på MH370 den 8. mars 2014, vil flightnummer MH370 og MH371 bli trukket tilbake, sa det nasjonale flyselskapet i en uttalelse torsdag.

Endringene vil tre i kraft fra førstkommende fredag, melder NTB-AFP.

Flyselskapet opplyste også om at det ikke vil bli noen endringer i hyppigheten på deres flyavganger til Beijing.

— Våre tanker og bønner er fortsatt med familien til våre kolleger og passasjer på MH370, heter det videre i uttalelsen.

Avgangen mellom Kuala Lumpur og Beijing som tidligere hadde flightnummer MH370 vil bli byttet til MH318, mens returreisen vil bli endret fra MH371 til MH319.