Siste: Søket ble avsluttet for natten klokken 21.45 Sydney-tid (klokken 11.45 norsk tid). Letingen vil bli gjenopptatt når det lysner.

Satellittbildene av rester etter det som kan ha vært det forsvunnede passasjerflyet ble tatt sør i Indiahavet 16. mars.

— Noe som fløt i sjøen for så lenge siden, flyter kanskje ikke lenger, sier visestatsminister Warren Truss til journalister i den vestaustralske byen Perth.

Truss sier søket likevel fortsetter i det enorme leteområdet rundt 2500 kilometer sørvest for Perth. Australske, newzealandske og amerikanske fly vil slutte seg til letingen sammen med kinesiske og japanske fly gjennom helgen.

Ingen funn

Det norske skipet Höegh St. Petersburg har så langt ikke gjort funn i søket etter det savnede malaysiske flyet i Indiahavet. Bedre værforhold kan gjøre arbeidet lettere.

Søket ble gjenopptatt på morgenen lokal tid i havområdet utenfor Australia. To australske Orion-fly og minst to andre fly deltar i arbeidet, ifølge BBC.

Det norske lasteskipet St. Petersburg var det første skipet som torsdag nådde fram til leteområdet. Men de mulige vrakrestene som er observert av satellitter, er foreløpig ikke funnet.

— Vi har fortsatt søket, men det har så langt ikke resultert i noe funn, sier pressekontakt Christian Dahll ved Høegh Autoliners til NTB fredag morgen.

Det var dårlige leteforhold den første dagen, med lavt skydekke, høye bølger og kraftig vind. Dette gjorde det vanskelig å se hva som befant seg på havoverflaten. Fredag er forholdene bedre, opplyser rederiet, noe som vil gjøre søket mer effektivt.

Mysterium

Hva som skjedde da flyet forsvant på vei fra Kuala Lumpur til Beijing 8. mars, er fortsatt et mysterium. Torsdag ble det kjent at to gjenstander som kan være knyttet til flyet, var oppdaget ved hjelp av satellittbilder.

Fredag opplyser Malaysias transportminister, Hishammuddin Hussein, at det fortsatt ikke er bekreftet at gjenstandene stammer fra det savnede flyet.

Det norske rederiet vil ta kontakt med australske myndigheter dersom det norske skipet skulle gjøre funn.

På spørsmål om rederiet har gjort seg noen tanker om hvor lenge de kan søke i området, svarer Dahll at de har en ganske romslig tidshorisont med tanke på hvor mye drivstoff og vann de har om bord.

— Så det tenker vi ikke så mye på foreløpig, sier Dahll.

Flere skip på vei

Flere nasjoner deltar i den omfattende leteaksjon i Indiahavet, men det norske lasteskipet har så langt vært det eneste skipet i søkeområdet. Dahll sier de har fått opplysninger om at flere skip er på vei, både militære og sivile, for å lete i samme område eller områder i nærheten.

Det er fire militærfly som nå deltar i søket sammen med det norske skipet. Den lange avstanden fra Australia til søkeområdet gjør at flyene kun har drivstoff til å gjøre søk i to timer før de må returnere. Avstanden fra Perth til søkeområdet er 2500 kilometer, en avstand flyene bruker fire timer på å tilbakelegge.

Svekker teori

Dersom det viser seg at det savnede flyet styrtet i den sørlige delen av Indiahavet, kan det svekke teoriene om kapring og terrorisme.

Flygeren Robert Mark, som er redaktør for magasinet Aviation International News, sier til den britiske avisa Daily Mail at Boeing-maskinen kan ha fløyet på autopilot sørover i Indiahavet til det gikk tom for drivstoff.

Teorien om at flygerne ble satt ut av spill som følge av en ulykke om bord er styrket, ifølge Mark. Dette kan forklare hvorfor flyet tilsynelatende fortsatte i rett linje til et øde havområde hvor det ikke finnes noen terrormål.

- Kan ha brutt ut brann

Brann er én mulig forklaring dersom det viser seg at pilotene mistet bevisstheten eller flyet ble umulig å manøvrere. Den svenske flysikkerhetseksperten Hans Kjäll tror pilotene kan ha endret flyets kurs i håp om å nå fram til en flyplass etter at det brøt ut brann.

— En slik katastrofal brann gjør det umulig å styre flyet. Det flyr i prinsippet helt av seg selv, sier Kjäll til avisen Aftonbladet. Han mener en eventuell brann også kan forklare at flyets radiosendere sluttet å fungere.

Flyeksperten Neil Fergus er imidlertid uenig. Til den australske fjernsynsstasjonen Channel 9 sier han at Boeing-maskinen umulig kan ha fløyet videre i mange timer dersom det oppsto brann eller en katastrofal teknisk svikt.

NORSK SKIP SØKER: «Høegh St. Petersburg» nådde torsdag nådde frem til området sørvest av Australia hvor det kan være observert vrakrester etter det savnede flyet fra Malaysian Airlines.
Hoegh.com / NTB scanpix /Arkiv
SPOR: Satellittbilder viser en om lag 24 meter lang gjenstand som flyter sør i Indiahavet. Gjenstanden kan stamme fra det savnede flyet fra Malaysia Airlines.
Reuters / NTB scanpix