Danmarks samferdselsminister Fleming Hansen sier han overhodet ikke kjenner til skandalen. Men saken har vært kjent i samferdselsdepartementet i København, og nå går det mot full politisk oppvask, skriver København-avisen Politiken.

– Jeg visste naturligvis ingenting, ellers ville jeg jo ha reagert, sa ministeren til dansk kringkasting 9. desember. – Men hvis Flemming Hansen ville vite noe om asbestproblemer i S-tog, kunne han bare ha spurt sitt eget departement, kommenterer Politiken.

Lokaltog

S-togene brukes i lokaltrafikken i og omkring København, og mange norske besøkende i den danske hovedstaden har i årenes løp reist med disse sliterne på skinnegangen. De færreste har vært klar over at togene var fulle av asbest.

I april 2000 sendte Danmarks statsbaner DSB et notat til samferdselsdepartementet med beskjed om at togene var isolert med det farlige stoffet. Isolasjonen var betryggende innkapslet mens togene gikk i trafikk, men ved reparasjon og ombygging ble det annerledes.

Det var først da Flemming Hansen ble kryssforhørt under en gransking av saken i forrige uke, at han nevnte dette over seks og et halvt år gamle notatet. Han forsvarer seg med at opplysningene ble oversendt til Folketingets samferdselskomité.

Alvorlig

– Det er sjokkerende at departementet har kjent til en alvorlig asbestfare i seks år uten å gripe inn. Dette setter saken i et helt nytt lys, og vi skal til bunns i den, sier sosialdemokraten Magnus Heunicke, som sitter i samferdselskomiteen, til Politiken.

Tidligere er det blitt kjent at det nesten bokstavelig talt regnet asbest rundt ørene på arbeidere som hogde opp DSBs gamle togferjer. Mannskapene på disse ferjene, som for det meste seilte mellom Sjælland og Fyn og over Øresund, hadde nærmest vasset i stoffet.

Og mens den ene asbestavsløringen etter den andre ryster danskene, venter arbeidsfolk og næringsliv fortsatt på et tilbud om utdannelse i håndtering av asbest. Fra 1. november ble det slutt på arbeidsmiljøkursene om dette, og kursene er ikke erstattet av annen opplæring.