På vei til ny diskusjon i Brussel om Norges muligheter til å beholde lavere arbeidsgiveravgift for transportbransjen i distriktene, går Helgesen (H) hardt ut mot sine forgjengere.

— Vi må virkelig lære som nasjon av de serieunnlatelsene som de rødgrønne her gjorde seg skyldig i, sa Helgesen før han gikk i møte med EFTAs overvåkingsorgan ESA torsdag ettermiddag.

Kampen skulle vært tatt mye tidligere, mener europaministeren.

Nå kun fortolkning

— Vi kommer til å bruke alle muligheter for å få en bedre ordning, sier Helgesen, men understreker at det nå kun er snakk om fortolkningen av et regelverk som ble vedtatt for ett år siden.

Han mener de rødgrønne ikke brukte muligheten til å påvirke EUs nye regler for regionalstøtte mens de var under utforming. ESA tolker reglene, det er EU-kommisjonen som lager dem, sier han og får tidligere fiskeriminister Lisbeth Berg-Hansen (Ap) til å reagere.

— Det er særdeles oppsiktsvekkende at europaministeren så til de grader snakker ned Norges muligheter i de forhandlingene han skal inn i. Jeg har aldri hørt maken til dårlig forhandlingstaktikk, sier Berg-Hansen til NTB.

Hun er saksordfører når regjeringens forslag til kompenserende tiltak for bortfall av redusert arbeidsgiveravgift skal behandles fredag.

Inn tidligere

Helgesen mener det ikke er holdepunkter for at det fant sted et eneste rødgrønt møte på politisk nivå med Kommisjonen i løpet av EU-prosessen.

— Det hadde vært mye større muligheter for å mobilisere ulike norske aktører og bygge allianser med andre europeiske land dersom norske myndigheter hadde engasjert seg tidligere, utdyper ministeren om det han mener er unnlatelsessynder.

— Vårt standpunkt var svært tydelig. Og vi sa aldri ja til noe i denne saken. Det ansvaret er det Helgesen som må ta. Men jeg registrerer at han fortsetter å anklage oss, sier Sp-leder og tidligere landbruksminister Trygve Slagsvold Vedum.

Han legger til at Helgesen burde konsentrere seg om oppgavene.

— Helgesen har en viktig jobb. Han burde fokusere på jobben som skal gjøres, fremfor å bruke krefter på å fortsette å snakke om hva vi har gjort eller ikke gjort.

- Ingen mistanke

EUs nye regler for regionalstøtte innebar at Norge måtte melde inn en ny ordning for ulik arbeidsgiveravgift rundt om i landet. Helgesen mener den nåværende regjeringen fikk gjennom viktige norske krav gjennom rask kontakt med EU-systemet, men transportsektoren er fortsatt utenfor ordningen.

— Når europaministeren får beskjed om å sette seg på første fly til Brussel, så gjør han det. Men han minner om at kolleger burde vært på atskillig flere fly til Brussel allerede i 2012, før Kommisjonen la fram forslaget, sier han.

Berg-Hansen mener det ikke var noe som tydet på at transportsektoren ikke skulle kunne fortsette med differensiert arbeidsgiveravgift.

— Ingen i vårt apparat og ingen fra de ulike norske interessegruppene som er i Brussel, inkludert NHO, fattet grunn til mistanke. Hadde vi hatt det, ville vi selvsagt ropt opp. Utfordringen nå er ESAs tolkning som var klar i oktober, men som de blåblå først fortalte om 13. mars, sier Berg-Hansen.