• Ikke overraskende siden ulykken skjedde så plutselig. Det er Jebsen Gruppens kommentar til avsløringen om at Abu Sayyaf-geriljaen, som knyttes til al Qaida, sprengte en bombe om bord i «Superferry 14».

JØRN-ARNE TOMASGARD

Det var 27. februar i år «Superferry 14» gikk ned, et par timer etter at den hadde forlatt Filippinenes hovedstad Manila på vei mot byen Bacolod. Fergen hadde omkring 900 passasjerer om bord. 63 er funnet omkommet, 53 savnes fortsatt.

Abu Sayyaf tok på seg skylden for ulykken allerede i februar, men filippinske myndigheter avviste dette. Myndighetene hevdet geriljagruppen bare var ute etter publisitet.

Fordekt som tv-kamera

I går offentliggjorde imidlertid filippinske myndigheter en politiundersøkelse som konkluderer med at ulykken skyldtes en terrorhandling. Abu Sayyaf har tidligere fortalt at de smuglet bomben om bord fordekt som et tv-kamera. Eksplosjonen utviklet seg til en dødbringende brann.

Seks personer er nå tiltalt i tilknytning til fergeforliset. To skal ha blitt anholdt i mars. Ifølge nyhetsbyrået Reuters uttalte president Gloria Macapagal Arroyo i går at hun har gitt ordre om å intensivere jakten på fire andre mistenkte, blant dem Abu Sayyafs leder, Khadaffi Janjalani.

Geriljaen kjemper for en uavhengig muslimsk stat sør på Filippinene.

Mannskap fra Jebsen

Selskapet Aboitiz Jebsen (ABOJEB), hvor Jebsen Gruppen eier 40 prosent, sto for den tekniske driften om bord.

— Vi hadde sjømannskapet, det som på engelsk kalles management. Således er vi veldig perifere i denne saken i forhold til det filippinske rederiet, mener Jebsens pressetalsmann, Per Inge Hjertaker.

Han sier gårsdagens avsløring bare er en bekreftelse på det de trodde.

— Det har jo vært spekulert i at det var en bombe. Egentlig er det ikke overraskende siden det skjedde så plutselig, mener Hjertaker.

I deler av Asia, og særlig på Filippinene, i Indonesia og i Malakkastredet, har det de to siste årene vært økende terrorfrykt. At det var en bombe som førte til «Superferry»-katastrofen, letter neppe på frykten.

Beskyttelsespenger

Hjertaker overlater eventuelle nye sikkerhetstiltak etter terroravsløringen til selskapet lokalt på Filippinene.

— Det er allerede en betydelig sikkerhet. Jeg regner med at den blir ivaretatt videre. Detaljene rundt hva slags sikkerhet vi gjennomfører, har jeg ikke. Jeg tror ikke det gjøres noe ytterligere nå. Men undersøkelsen viser at vi må være fokusert på risikoen det er med fergedrift i dette utsatte området, sier Hjertaker.

ABOJEB har ansvaret for den tekniske driften av bortimot 20 båter i området.

Ifølge Jyllands-Posten mener etterforskerne at bomben ble sprengt fordi eierne av fergen, rederiet WG&A, nektet å betale en million dollar i beskyttelsespenger til Abu Sayyaf.

— Dette er vi ikke kjent med. Vi har ikke vært borte i dette i det hele tatt, sier Jebsens pressetalsmann, Per Inge Hjertaker.

ARKIVFOTO: TORGEIR NORLING