Etterforskerne vet fortsatt ikke hva som forårsaket ulykken, eller hva pilotene gjorde i øyeblikkene før katastrofen inntraff, og Air France rute 447 styrtet i Atlanterhavet 1. juni i år. Det skriver den franske havarikommisjonen i en ny rapport som ble lagt fram torsdag, melder CNN.

— På dette stadiet er det fremdeles ikke mulig å forstå årsakene og forholdene rundt ulykken, sier etterforskerne i rapporten.

Air France-flyet var på vei fra Rio de Janeiro til Paris da det styrtet drøyt 1.000 kilometer fra kysten av Brasil. Alle de 228 som var om bord i flyet omkom, blant dem tre norske statsborgere. Mange av de omkomne ble aldri funnet.

Blant dem var 58 år gamle Karsten Moholt og sønnen Karsten Aleksander (35) fra Bergen.

Fartsmålere fungerte ikke

Flere tidligere rapporter om mulige årsaker til flystyrten har antydet svikt i sensorer og annet teknisk utstyr om bord i Air France-flyet.

Rapporten som den franske flyhavarikommisjonen offentliggjorde torsdag er den andre foreløpige rapporten om flyulykken. Undersøkelser av vrakdeler viser at flyet traff vannet med undersiden av flykroppen, som trolig i det store og hele var intakt. Oksygenmaskene ble ikke utløst, noe som i følge etterforskerne tyder på at trykket i flykabinen ikke falt.

Fartsmålere som ikke fungerte som de skulle kan ha medvirket til at Air France-flyet styrtet. Automatiske beskjeder som ble sent fra flyet i minuttene før det styrtet viser at det var problemer med å måle farten. Men det alene var ikke nok til å forårsake ulykken, ifølge etterforskerne.

— Uregelmessige fartsmålinger var et av elementene i en rekke av hendelser som førte til ulykken, men dette alene kan ikke forklare den, heter det i rapporten.

Etter Air France-ulykken krever nå den franske havarikommisjonen at det innføres nye og strengere testkriterier og regler for godkjenning av fartsmålere på fly, melder BBC.

Gjenopptar søket etter «svarte bokser»

Til tross for omfattende søk, blant annet fra den franske marinen, har store deler av Air France-flyet aldri blitt funnet. Søkemannskapene har heller ikke lyktes i å spore opp flyets ferdskriver og taleregistrator — såkalt «svarte bokser» - som inneholder data fra flygingen. Etterforskerne håper å finne svaret på hva som skjedde ved gjennomgang av boksene. Siden flyet har styrtet midt i Atlanterhavet, kan boksene befinne seg på 5000 meters dyp.

Tidligere denne uken meldte det franske etterforskningsbyrået at de vil gjenoppta søket etter de svarte boksene i februar. Letingen vil etter planen vare i maksimum tre måneder, og det vil bli tatt i bruk fjernstyrte robot-ubåter i søket. Ulykkesetterforskere fra Storbritannia, Tyskland, Brasil, Russland, USA og Frankrike vil delta i de nye søkene.

— Vi vil forsikre de pårørende at vi fortsetter etterforskningen og gjøre det vi kan for å finne sannheten, sa etterforskningsleder Jean-Paul Troadec til nyhetsbyrået AFP.

Flight 477-ulykken er den verste ulykken i Air Frances 75-årige historie.

Les også: Saksøker flyprodusenten