En som nesten ble lurt er Annette Waage (19) fra Lindås utenfor Bergen. Hun har lenge ønsket seg en hund av typen Chihuahua. Den populære hunderasen koster vanligvis mellom 10 og 20 000 kroner.

— Jeg var inne på finn.no da jeg fant en kjempeskjønn valp som var ganske billig i forhold til andre Chihuahuaer, sier hun.

Hunden kostet 8.500 kroner. Det sto ikke noe telefonnummer oppført på annonsen, men Waage sendte en e-post og spurte om den fremdeles var til salgs.

**_Les også:

Finn.no: — Nordmenn er lettlurte_**

Betale for flybillett

– Mannen som svarte meg var veldig takknemlig for interessen, og skrev lange e-poster om at han var en britisk statsborger som tidligere hadde bodd i Oslo, men som nå var sendt på jobb til Kamerun. Der var han blitt stoppet og fratatt hunden, for det er ulovlig å ta med dyr inn i landet. Hvis ikke jeg ville ha den, ville den bli satt i karantene.

Løsningen var enkel. Mannen kunne sende valpen til den flyplassen som var nærmest Waage, det eneste hun trengte å gjøre var å overføre penger til kontoen hans for å betale for flybilletten. Prisen sank også til 5500 kroner.

– Han bestilte flybilletter, og så fikk jeg en e-post fra «flyselskapet» som jeg måtte svare på. Det synes jeg var merkelig, for det går jo vanligvis ikke an å svare på bekreftelser på en bestilling. Jeg forsøkte også å ringe kundenummeret som var opplyst, men det virket ikke, sier hun.

Virket mistenkelig

Deretter fikk Waage en ny e-post med et nytt nummer.

– Da jeg ringte dette fikk jeg svar med en gang. Mannen jeg snakket med visste med en gang hvilken hund det var snakk om. Det virket enda mer mistenkelig, sier hun.

Og det var ikke det eneste hun reagerte på. Selv om hun syntes hunden var veldig skjønn, var hun ikke overbevist om at det var en ekte Chihuahua.

– Den var nesten for fin, så jeg etterlyste en stamtavle. Da fikk jeg som svar at den var ekte og sunn og at jeg måtte tro på han. Dette var for en god sak, og det måtte skje raskt så det gikk bra med den lille valpen.

Foreslo annen betaling

Men så involverte Waage pappaen sin.

– Han hadde vært opplyst hele tiden om all kontakten. Han sendte en e-post til mannen og foreslo at vi betalte da vi så hunden på flyplassen.

Da kuttet selgeren av valpen all kontakt.

– Han sendte meg først en e-post og sa at han var skuffet og vi tydeligvis ikke stolte på han, og da var det nok ikke det rette hjemmet for valpen. Siden har jeg ikke hørt noe.

Har lurt flere

– Jeg vil gjerne advare andre. Selvom jeg var skeptisk hele tiden, var det en veldig overbevisende historie, sier Waage.

Faren hennes har vært i kontakt med Oslo Lufthavn. Der fikk han opplyst om at dette ikke var en ukjent problemstilling, og at det ifølge damen han snakket med hadde skjedd flere ganger at personer kom til flyplassen for å hente valper som ikke eksisterte. Det har ikke lykkes bt.no å få tak i noen på Oslo Lufthavn som har mottat henvendelser angående dette.

– Jeg søkte litt på internett, og da fant jeg blant annet en dame som hadde gått på en smell og betalt, men ikke fått noen hund, sier Waage.

– Det er litt skummelt, det er jo flere som er blitt lurt, sier hun.

Er du blitt lurt? Del din historie her.

NESTEN LURT: Annette Waage oppdaget svindelen før hun betalte 5500 kroner for en hund som mest sannsynlig aldri ville ha sett noe til.