Miriam Wettstein fortalte til den sveitsiske TV-kanalen Tele24 at hun måtte løpe vekk fra flyvraket.

Flight LX 3597 fra selskapet Crossair styrtet under innflyging til flyplassen i Zürich på vei fra Tegel-flyplassen i Berlin lørdag kveld.

ý Jeg hadde ikke tid til å bli redd, jeg var bare veldig kald. Jeg tenkte: jeg må komme meg vekk, dette flyet kan eksplodere, fortsatte hun.

Den norske ambassaden i Bern opplyser til NTB at det ikke var nordmenn om bord i flyet.

Crossair er selskapet som etter planen skal ta over de fleste av den gamle finansielt havarerte flaggbæreren Swissairs ruter.

Ikke funnet

Politi og letemannskaper avsluttet søndag letingen etter flere overlevende fra passasjerflyet fra flyselskapet Crossair, selv om 14 ennå er savnet. Ti mennesker er bekreftet omkommet. De savnede antas også å være døde.

Politiet håpet å finne overlevende gående omkring i det snødekte skogområdet der flyet styrtet, like ved byen Birchwil. Men etter flere timers leting etter daggry søndag ble leteoperasjonen avblåst, uten resultat.

ý De befant seg sannsynligvis midt i flyet, og er enten brent opp eller begravd i bakken, sa politiinspektør Peter Grüter.

De ni overlevende tok seg vekk fra krasjstedet på egen hånd. Alle fikk brannskader, og tilstanden til to av dem er kritisk.

Kom inn for lavt?

Flyeksperter sier at deres hovedteorier er enten feil fra kapteinens side, eller en teknisk svikt slik at flyet kom inn for lavt for tidlig før landing.

Landingsstripen flyet skulle bruke har bare vært i drift i en måneds tid. Men den erfarne piloten har brukt flystripen før, og to fly landet normalt bare 15 minutter før

Verken politiet eller Crossairs direktør Andre Dose ville si noe om årsaken til at flyet styrtet. Dose ville heller ikke kommentere spekulasjoner om at flyet kom inn for lavt før det styrtet i skogområdet. Han påpekte imidlertid at flykapteinen hadde mange års erfaring med flytypen, et RJ-100 Avro Jumboline fra det britiske selskapet BAE Systems.

Et øyenvitne som så ulykken forteller at det ikke var tegn til problemer mens flyet var i lufta. -Flyet begynte først å brenne etter at det traff bakken, sa vitnet ifølge sveitsisk fjernsyn.

Vingene brakk

En journalist som fikk se ulykkesstedet forteller at selve flykroppen stort sett var intakt, men at begge vingene og cockpiten var brukket av. Innsiden av flyet så utbrent ut.

Flyets ferdskriver og taleregistrator ble funnet bare en time etter styrten.

En svensk mann var blant dem som omkom. Sveitsisk politi sa tidligere på dagen at de 28 passasjerene om bord var fra Tyskland, Østerrike, Nederland, Canada, Sveits og Israel.

Den sveitsiske presidenten Moritz Leuenberger sa søndag at han var bedrøvet over alle ulykkene som har rammet Sveits i løpet av kort tid. I september ble det sveitsiske folk rystet av massakren i kantonforsamlingen i Zug og måneden etter opplevde de katastrofe på nytt, da det brøt ut brann i St. Gotthard-tunnelen.

ý Vil det aldri ta slutt? utbrøt Leuenberger under en pressekonferanse søndag.

ALLE KAN HA OMKOMMET: Politi og letemannskaper avsluttet søndag letingen etter flere overlevende fra passasjerflyet fra flyselskapet Crossair, selv om 14 ennå er savnet.
Foto: AP/Scanpix