Fredag kveld var det klart at minst 23 mennesker hadde omkommet i ulykken.

Det nøyaktige tallet på døde i kollisjonen mellom et forsøkstog og en løs vogn på en lukket strekning i Nord-Tyskland var fredag kveld ennå ikke avklart.

Ulykken skjedde fredag formiddag på en forsøksstrekning mellom Lathen og Melstrup, nær den tyske grensen mot Nederland. Toget var ute på en forsøkstur på en såkalt magnetsvevebane, der togsettet «flyter» på et magnetfelt over en enkelt, bred skinne.

Toget holdt en hastighet på rundt 200 kilometer i timen da det kolliderte med en verkstedvogn som sto på linjen. At vognen har blitt stående til tross for at et prøvetog var på vei, skyldtes åpenbart menneskelig svikt, sa en fagmann til nyhetsbyrået DPA.

Store skader

Toget hadde rundt 30 mennesker om bord, de fleste eksperter som skulle foreta tekniske målinger. Togsettet ble etter sammenstøtet stående på skinnegangen rundt fem meter over bakken, men var påført svært store skader, sa polititalsmannen Ewald Temmen.

– Magnetsvevetoget henger halvveis ut over banen, opplyste en polititalsmann ifølge nettstedet spiegel.de. Politiet måtte bruke stigebiler for å redde mennesker ned fra banen, som går på høye søyler over terrenget, og flere overlevende skal ha fått alvorlige skader.

– Transrapid er i seg selv et trygt transportmiddel. Men når et tog med en fart på flere hundre kilometer kolliderer med noe som sperrer linjen, blir det som når en kanonkule treffer en vegg, sa vitenskapsmannen Helmut Holzapfel til DPA.

Høye hastigheter

Testbanen i Nord-Tyskland har vært i drift siden 1984, og er bygget for toghastigheter opp til 450 kilometer i timen. Verdens første kommersielle magnetsvevebane går mellom sentrum av Shanghai og den kinesiske storbyens internasjonale flyplass ved Pudong.

Ved siden av de menneskelige lidelsene kan ulykken i den nordtyske Emsland-regionen få store følger for tysk industri. Industrien har håpet at Transrapid-teknologien skulle bli en salgssuksess både på hjemmemarkedet i Tyskland og internasjonalt.

Bak denne teknologien står de tyske storkonsernene Siemens og ThyssenKrupp. Tyske politikere planla lenge å bygge en Transrapid-bane på den 300 kilometer lange strekningen mellom Hamburg og Berlin, men denne planen ble oppgitt i år 2000.

Testbanen i Nord-Tyskland har vært i drift siden 1984, og er bygget for toghastigheter opp til 450 kilometer i timen. FOTO: REUTERS
STRINGER/GERMANY