TORGEIR NORLING Vi befinner oss på et filippinsk kystvaktfartøy utenfor kysten av byen Mariveles. I vannet foran oss ligger det utbrente katastrofeskipet «Superferry 14» snudd på siden og halvveis sunket. Flere redningsfartøy er i området. Ved skipssiden kan vi skimte redningsdykkere på vei inn i vraket.

To gummibåter kommer mot oss. To døde kropper løftes om bord fra vraket. Det ene er liket av en kvinne. Det andre av en mann. De har begge ligget under vann i fem dager.

Tre døde funnet

Ved siden av står flere av de pårørende til de savnede etter katastrofebrannen på fergen, som ble drevet av et selskap der Jebsen-rederiet eier 40 prosent av aksjene.

I håp om å finne sine kjære har de har fulgt dagens redningsarbeid. Noen holder seg foran ansiktet med tørkler for å beskytte seg mot den forferdelige stanken. Mange setter likevel pris på at de nå kan følge redningsarbeidet på nært hold.

— Vi har bedt om dette. Vi har sittet på et hotell i fem dager, og bare mottatt rapporter. Nå kan vi se hva som gjøres med egne øyne. Det hjelper mot smerten og uvissheten, sier Edvard Anthony Leysa.

Han viser frem et bilde av sin mor, som er savnet etter ulykken, og forteller at han vil betale 100 000 peso (ca. 15 000 kroner) til den som klarer å finne henne.

Redningsarbeiderne har slitt med å lokalisere de omkomne etter ulykken. I dag ble tre døde funnet i skipsvraket. Det er de første siden ulykkesdagen.

Vanskelig redningsarbeid

Admiral Arthur N Gosingan, øverstkommanderende for den filippinske kystvakten, sier at vrakgods og metalldeler har gjort redningsarbeidet særdeles vanskelig.

— Vi har nå gjennomsøkt to tredjedeler av skipet, men det er mulig at vi trenger tyngre spesialutstyr for å nå frem til den siste tredjedelen. Mye vrakgods og forvridde metalldeler sperrer veien, sier han.

Viseadmiralen ønsker ikke å spekulere i hva som har forårsaket brannen, eller om det har vært en eksplosjon om bord.

— Ikke spør meg om det, det er ikke mitt felt. Vi konsentrerer oss hovedsakelig om redningsarbeidet, og å få de omkomne ut av skipsvraket, sier han.

Mulig terror

Årsaken til skipskatastrofen fortsetter å være et mysterium. Spekulasjonene om at fergen har blitt utsatt for et terrorangrep har imidlertid økt i omfang etter at Abu Sayyaf-geriljaen avslørte navnet på personen de hevder utløste en bombe om bord.

Kystvaktens passasjerliste viser at den navngitte personen var om bord på skipet.

Ifølge Oscar Sevilla, ansvarlig for en maritim enhet som foretok den innledende etterforskningen, kan en sabotasjeaksjon ikke utelukkes.

— Passasjerene var alle enige i at det var et høyt smell før brannen startet, fortalte han til radiostasjonen DZBB.

BERGENSKE INTERESSER: Jebsen eier 40 prosent av selskapet Abojeb, som sto for driften av katastrofefergen.<p/>FOTO: TORGEIR NORLING
SAVNER SINE EGNE: Beskyttet med munnbind og tørklær fulgte pårørende i går letingen etter omkomne på «Superferry 14».<p/>FOTO: TORGEIR NORLING