Arbeidet med å hente ut omkomne fra fergen startet lørdag kveld. Like før midnatt lokal tid hentet dykkere ut tre døde passasjerer. De tre hadde på seg redningsvester og ble funnet omkommet på en lugar.

I løpet av søndag morgen var ytterligere 13 omkomne blitt hentet opp. Dermed var 49 mennesker bekreftet omkommet i morgentimene.

Dødstallene kommer dermed til å stige etter hvert som omkomne hentes opp og blir formelt identifisert. Fergen Sewol sank onsdag morgen med 476 personer om bord. 174 av passasjerene ble reddet.

Omfattende arbeid

Det vil ta lang tid å heve fergen fra sjøen, opplyser myndighetene. I mellomtiden fortsetter arbeidet med å hente ut omkomne. Mer enn 500 dykkere er i sving i farvann med sterke strømmer og nesten ingen synlighet.

På land venter pårørende som har samlet seg i en gymnastikksal i nærheten av stedet der de døde hentes i land på øyen Jindo. Politibetjenter som sto vakt ble søndag morgen observert mens de gråt åpenlyst. Pårørende som ble bedt om å identifisere omkomne gråt og skrek.

Kaptein pågrepet

339 av passasjerene var elever og lærere ved en videregående skole i byen Ansan sør for hovedstaden Seoul. Skolens viserektor, som var blant dem som ble reddet, begikk selvmord etter ulykken.

Fergens kaptein Lee Joon-seok ble pågrepet lørdag morgen sammen med to andre besetningsmedlemmer. De tre er siktet for fem lovbrudd. Ifølge øyenvitner forlot kapteinen og andre besetningsmedlemmer det synkende skipet før andre passasjerer. Øyenvitner som ble reddet i land har også forklart at det enten ikke ble gitt ordre om evakuering av fergen, eller at ordren ikke var mulig å høre for dem som var om bord.

Lee har forklart at han fryktet at passasjerene kunne bli feid over bord på grunn av sterke strømmer hvis de hadde hoppet over bord, men han har ikke forklart hvorfor han selv forlot fartøyet.

Unnskyldning

Kapteinen har selv bedt om unnskyldning for ulykken.

— Jeg er virkelig lei meg overfor passasjerene, ofrene og deres familier. Jeg skammer meg, sa han dagen etter ulykken.

Passasjerer som ble reddet i land har forklart at det gikk om lag 40 minutter fra alarmen gikk til fergen begynte å synke. Noen av dem har forklart at besetningen ba passasjerene om å bli værende på lugarene.

Den foreløpige teorien er at fergen, som var på en 400 kilometer lang reise fra fastlandsbyen Incheon til ferieøyen Jeju, foretok en skarp sving og deretter begynte å helle over på den ene siden før den kantret.

Etterforskerne undersøker nå hvordan fergens last var oppbevart og hvordan besetningen opptrådte.

Etterforskerne forsøker blant annet å finne ut om det stemmer at kapteinen ikke var på broen da fergen kantret. Tredjestyrmannen sto ved roret da ulykken skjedde. Det er ikke vanlig at kapteiner selv står på broen under hele seilasen, men i denne saken er det uklart hvor kapteinen befant seg da ulykken skjedde.