Klokken 8.29 i går ringer mobiltelefonen til daglig leder Per Heggen Hansen i Salhus Shipping. En alarm fra kjemikalieskipet «Bow Asir», som de driver.

– Vi kontakter kapteinen og får beskjed om at to båter følger etter. Etter fem minutter sier kapteinen at nå må jeg legge på, for nå står piratene utenfor døren på styrehuset, sier Hansen.

Fem minutter senere blir all kommunikasjon med skipet brutt. Etter et par timer kommer en e-post om at 16–18 pirater har tatt kontroll over tankeren og de 27 om bord.

«Trygg» rute

Gårsdagens kapring skjedde to dagsreiser fra land, 350 nautiske mil utenfor kysten av Somalia og Kenya. Ifølge Hansen hadde skipet gått inn i kenyansk farvann da det ble kapret.

Skipet fulgte den vanlige skipsleden langs østkysten av Afrika, sier Hansen. Denne går så langt utenfor kysten at det har vært regnet som relativt sikkert for piratangrep. Det er det åpenbart ikke lenger.

Det er verdens største kjemikalieskipsrederi, bergensrederiet Odfjell, som leier skipet, som ordner fraktavtaler og bestemmer hvor skipet skal gå.

I november i fjor vakte Odfjell oppsikt da de stoppet alle seilinger gjennom Aden-bukten, som leder inn til Suez-kanalen og er den raskeste veien fra Gulfen til Europa.

I januar i år tok de opp igjen seilingene, etter at en internasjonal flåte av krigsskip (ledet av EU) rykket inn for å forsvare handelsskipene mot piratene i Aden-bukten. Det har ført til at antall vellykkede piratangrep har gått kraftig ned. Hittil i år har åtte skip blitt kapret, mens 45 forsøk er blitt avverget.

Piratvirksomheten skjøt fart etter sommeren i fjor. I 2008 lyktes piratene med 46 kapringer. 95 forsøk var mislykkede. Kilden til kapringene ligger i de lovløse tilstandene i Somalia.

Har skapt nytt problem

Men det effektive forsvaret i Aden-bukten ser nå ut til å ha ført til nye problemer lenger sør.

– Det virker som om piratene har beveget seg lenger sørover, sier administrerende direktør i Odfjell SE, Terje Storeng.

Det blir bekreftet av avdelingsdirektør Arild Wegener i Norges Rederiforbund.

– Det er skjedd en geografisk forskyvning fra Adenbukten til dette området sør og øst for Somaliakysten.

Ifølge Wegener flyttet piratvirksomheten seg fra dette området til Adenbukten i fjor, og det kan nå se ut til at piratene mobiliserer seg på nytt her.

– De siste fjorten dagene har det vært en serie angrep som har funnet sted i det indiske hav, utenfor Somalia, Kenya og Tanzania, til dels ganske langt ut fra kysten. Årsaken er åpenbart at de har problemer med å kapre skip i Adenbukten, til dels fordi det er så mange marinefartøyer der.

Piratforflytningen skaper en bekymringsfull situasjon.

– Vi snakker om store avstander med ingen militært nærvær overhodet. Det gjør jobben med å forebygge og komme skipene til unnsetning vanskelig.

På vei til Somalia

For Odfjell er det ironisk at skipet som ble kapret i går fulgte den samme ruten som deres skip fulgte etter de stoppet seilingen gjennom Aden-bukten i november.

Men dette skipet skulle ikke rundt Afrika til Europa. «Bow Asir» var på vei fra Gulfen til Mombasa i Kenya, og skulle videre med last til Sør-Afrika.

Da Odfjell stanset seilingen i Aden, var hovedbegrunnelsen hensynet til mannskapet. Storeng kan ennå ikke si om de nå vil endre seilingsrutene, eller kutte havner som Mombasa helt.

– Det er en problemstilling vi må ta, som vi må få tid til å vurdere litt nærmere, sier han.

Det kaprede skipet var i går kveld på vei nordvestover, mot kysten av Somalia.

Ifølge avdelingsdirektør Wegener i Rederiforbundet pleier kaprede skip å føres til to landsbyer i Somalia, Eyl og Haradhere.

Det var i går kveld ikke kommet inn noen krav om løsepenger. Skipet har 20.000 tonn kjemikalier om bord.

«Bow Asir» har en besetning på 27 fra flere nasjoner. Kapteinen er norsk.
Sæle, Tord A.