Han frykter ikke ny storm av kritikk mot UDs krisehåndtering denne gangen. Det nye kriserommet i departementet klarte ildprøven mandag kveld.

— Tsunami-varselet, som gikk ut i Sørøst-Asia etter jordskjelvet utenfor Sumatra 2. påskedag, ble en alvorlig og viktig test av krisesenteret. Det aller viktigste var selvsagt at det ikke ble noen ny tsunami-katastrofe. Men vi fikk en viktig og realistisk øvelse, som på ingen måte var forberedt, sier departementets statssekretær Vidar Helgesen, som i går var i Bergen for å besøke Bergens Tidende.

Betydelig forbedring

Helgesen er svært fornøyd med at det helt nye krisesenteret, som er etablert i departementet for få uker siden, var fullt bemannet i løpet av en time etter at alarmen gikk ved 19-tiden mandag kveld. Etter katastrofen 2. juledag, tok det over et døgn å få nødvendig bemanning på plass, noe departementet har fått voldsom kritikk for. Dette er en betydelig forbedring. Det ble også tidlig klart at det neppe befant seg nordmenn på øyene utenfor Sumatra, som ble hardest rammet av jordskjelvet sist mandag, hevder Helgesen.

Han er også fornøyd med at krisesenteret allerede innen klokken 20.30 hadde fått tilbakemelding fra alle de norske ambassadene i det berørte området om hva de foretok seg i forhold til norske turister, reiseoperatører, Sjømannskirken og pårørendesenteret i Phuket.

— Det nye kriserommet vårt er et førstelinjesenter. Det var først og fremst i denne håndteringen av pårørende og aktører det sviktet forrige gang. Nå fungerte det bra, hevder statssekretæren.

Vil alltid være kaos

— Men ville det fungert like bra om det hadde blitt noen ny tsunami-katastrofe?

— Den førstelinjetjenesten vi skal ivareta under første del av en slik situasjon, ville nok ha fungert like bra. Vi var bemannet for å kunne håndtere en virkelig katastrofe, om den oppsto på ny. Men her er det viktig å være klar over at man selvsagt ikke kan unngå kaotiske situasjoner på bakken i de berørte områdene den første dagene og uken etter at en katastrofe oppstår. Enhver naturkatastrofe vil skape kaos, usikkerhet og sorg der den rammer. Selv om vi klarer å ta hånd om skadede nordmenn og pårørende, og kan svare på telefoner og henvendelser på et tidlig tidspunkt, vil ikke det forhindre det kaoset som må og alltid vil oppstå på bakken, sier Helgesen.