Rushtrafikken er langt mer utsatt enn andre terrormål som ofte nevnes, slik som kjøpesentre, offentlig vannforsyning, telekommunikasjon og energiforsyning.

— Offentlig transport er vanskelig å velge bort. Du kan la være å gå innom Oslo City for å shoppe, men mange har ingen andre alternativ enn buss, tog eller t-bane når de skal til og fra jobb, sier prosjektleder og forsker på Forsvarets forskningsinstitutt, Brynjar Lia.

I en årrekke har han forsket på terrorisme, og har blant annet skrevet om terrorisme mot transportsektoren.

Trygt med cruise

I en rapport fra 2003 har Lia samlet informasjon om terrorangrep mot ulike transportmidler. I rundt 60 prosent av tilfellene fra Europa slår terroristene til mot kjøretøyer på vei.

— Men det slår meg at de aller mest dødelige aksjonene er knyttet til skinnegående trafikk. Det har vært overraskende mange hendelser på tog og t-bane, sier Lia, og viser til Bologna i Italia i 1980, Moskva og Madrid i 2004 og nå London.

For Vestlandets del betyr cruisetrafikken store menneskemengder samlet på ett sted. Hvert år kommer mer enn 100.000 mennesker til Bergen på cruise. Men terroranslag mot disse båtene er langt fra dagligdags. - Det kan riktignok sies at al Qaidas maritime sjef, som nå er arrestert, oppbevarte informasjon om cruisebåter på sin PC. Dette var imidlertid bare ett av svært mange scenarioer som ble skissert, og vi har ikke sett noen alvorlige forsøk på terrorangrep mot cruisebåter de siste årene, sier Lia.

Store byer farligst

— I de aksjonene som er gjennomført i Europa og i terrorplaner som er avslørt, ser vi at det er hovedsteder og store byer som blir rammet. Terroristene foretrekker store, synlige og kjente mål, sier Lia.