Ifølge kildene skal vedlikeholdssystemet om bord på Boeing 777-maskinen ha sendt ut et svakt «ping» som fortalte satellittene at flyet var klar til å sende en elektronisk rapport om flyets tekniske tilstand. Men dataene ble ikke sendt fordi de involverte selskapene ikke abonnerte på den tjenesten.

Flyet, som forsvant da det var på vei fra Kuala Lumpur til Beijing med 239 personer om bord, har motorer fra jetmotorprodusenten Rolls-Royce.

Systemet sender ut slike signaler omtrent en gang i timen, opplyser kildene til nyhetsbyrået Reuters.

Det er ikke kjent hvor mange slike signaler som ble plukket opp eller hvor lenge etter at flygelederne mistet kontakten med flyet, at de ble sendt.

Wall Street Journal rapporterte torsdag at amerikanske etterforskere og etterretningskilder tror at flyet kan ha vært i luften i hele fire timer etter at det forsvant. Teorien skal ha vært basert på slike vedlikeholdsrapporter fra flyet, men opplysningene ble senere på dagen avvist av Malaysias samferdselsminister.

Verken Rolls-Royce eller Boeing vil kommentere opplysningene. (©NTB)