— Da vi hadde vår årlige inspeksjon 26. oktober i fjor, var skipet klassemessig helt rent, sier informasjonsdirektør Tore Høifødt til Bergens Tidende.

— Men tre dager tidligere, den 23. oktober, hadde US Coast Guard inspeksjon om bord i skipet i Philadelphia. Da noterte de fem mangler. Hvordan rimer det?

— Det er rimelig sikkert at de manglene som da ble påpekt har vært håndtert. Vi har i hvert fall ingen pålegg liggende på skipet etter at vi inspiserte det 26. oktober, sier Høifødt.

Ifølge rederiets Senior Vice President Jan Hammer var manglene helt bagatellmessige.

Tore Høifødt legger til at selskapet fikk en grundig gjennomgang av Veritas i slutten av 2002.

— Det er en annen type tjeneste Veritas tilbyr hvor vi gir karakterer som viser tilstanden til skipet. «Bow Mariner» scoret veldig høyt både når det gjaldt skroget og maskinen, sier han.

Skipet har vært inspisert en rekke ganger ved ulike havner. Det har aldri vært påpekt mangler utenom i oktober i fjor og så langt tilbake som 12. oktober 1999. Da ble imidlertid skipet holdt tilbake i tre uker i Montreal for til sammen ni ulike mangler.