To år etter at et Air France-fly styrtet i Atlanterhavet med 228 mennesker om bord, er det funnet flere vrakrester. De etterlatte håper endelig å få svar på hvorfor flyet forsvant.

I Bergen sitter familien Moholt, som mistet Karsten og sønnen Karsten Alexander.

— Familien ser med stor interesse på det som nå er kommet frem og håper det er et endelig gjennombrudd. De håper at man finner så mye som mulig av flykroppen, sier Robert Neverdal, familiens advokat.

Han påpeker at de venter på bekreftelse på hva som faktisk er funnet. Mandag ble det kjent at et bergingsfartøy med miniubåter har lokalisert flere vrakrester av Airbus A330-maskinen som styrtet i et uvær på vei fra Rio de Janeiro til Paris. Flere levninger er også funnet.

— Selv om familien har funnet en måte å komme videre på, er savnet etter de to like sterkt, sier Neverdal.

Franske myndigheter håper arbeidet med å hente opp vrakdelene kan starte i løpet av en måned, sa transportminister Nathalie Kosciusko-Morizet da bilder av vrakrestene ble offentliggjort mandag ettermiddag.

– Kanskje vi nå får svaret på spørsmålene de etterlatte og selskapet har stilt seg siden juni 2009, sier Air France-KLMs toppsjef Pierre-Henri Gourgeon.

Stor del

Jean-Paul Troadec i det franske etterforsknings- og analysebyrået BEA sier at etterforskerne har godt håp om å finne de såkalte svarte boksene – taleregistratoren og ferdskriveren – fordi området der vrakdelene er funnet, er relativt lite.

Delene som er funnet, består blant annet av motorer og deler av en vinge.

– Det er en stor del av flyet, sier Kosciusko-Morizet til fransk radio.

– Det er fortsatt noen levninger i den delen som er funnet. Alt eksploderte ikke, sier ministeren.

Fjerde forsøk

Kosciusko-Morizet håper ferdskriveren og taleregistratoren blir funnet raskt.

Air France-flyet forsvant i et uvær midt mellom Brasil og Senegal 1. juni 2009 da det var på vei fra Rio de Janeiro til Paris.

Frankrike innledet for bare vel en uke siden den fjerde leteoperasjonen etter de svarte boksene og vraket i dypet av Atlanterhavet. Letingen blir finansiert av Air France og Airbus og har en prislapp på rundt 70 millioner kroner.

Ising

Kort tid etter ulykken ble det funnet vrakrester og levninger av noen av passasjerene, men de fleste av de omkomne er fortsatt savnet. Blant de døde var det personer fra over 30 nasjoner, blant dem tre nordmenn. De fleste omkomne var franske, brasilianske og tyske.

Foreløpig tror man den mest sannsynlige ulykkesårsaken er ising på sensorene som måler hastigheten. Sensorene skal dermed ha vist feil hastighet i sekundene før flyet styrtet.

Men den foreløpige ulykkesrapporten slår fast at det er umulig å si sikkert hva som var årsaken uten å ha informasjon fra de svarte boksene.

Etterlatte håpefulle

Det forrige søket etter registrator og ferdskriver ble avsluttet i mai i fjor.

Talsmann for den franske foreningen for de etterlatte, Jean Baptiste Audousset, uttrykker også håp om å få et svar, men ber familiene vente på konkrete bevis.

Fransk påtalemyndighet etterforsker flyulykken og har tatt ut foreløpig siktelse mot Air France for uaktsomt drap.

moholt.jpg