Fem dager før Dash 8 Q-400-flyet nødlandet på Kastrup byttet SAS-mekanikerne en reservedel i landingsstellet i strid med godkjent prosedyre. SAS skal ha brukt en reservedel som var beregnet på nesehjulet.

Ifølge flyprodusenten Bombardier skjedde utskiftingen uten at SAS kontaktet produsenten. Under utskiftingen av en del i høyre landingsstell endret verkstedet reservedelen, noe som førte til at en gummipakning i flyets landingsstell senere blokkerte en hydraulisk arm så høyre landingshjul ikke kunne slås ut under landing på Kastrup 27. oktober, skriver den danske avisen Politiken.

Flyet, Asta Viking, måtte foreta en dramatisk nødlanding med 44 personer om bord.

Opplysningene om den endrede reservedelen framgår av havarikommisjonens undersøkelser etter nødlandingen 27. oktober.

Ifølge Politiken opplyser Bombardier at utskiftingen skjedde på en måte som ikke er i samsvar med godkjent prosedyre, fordi SAS brukte en reservedel som var beregnet på nesehjulet og ikke landingsstellet.

Bombardier mener at havarikommisjonens undersøkelser viser at feilen på Asta Viking ikke skyldes en konstruksjonsfeil ved flyet.

SAS-konsernets talsmann Bertil Ternert sier SAS ikke ønsker å gå i detaljer om saken, fordi havarikommisjonen ikke har avsluttet sitt arbeid.

Den europeiske organisasjonen for luftfartssikkerhet, EASA, møtes i Köln onsdag for å drøfte om skandinaviske luftfartsmyndigheters flyforbud for Dash-flyene nå kan oppheves, skriver det danske nyhetsbyrået Ritzau.

Det var problemer med høyre landingsstell som også førte til to nødlandinger med Dash 8 Q-400-fly fra SAS i september.

Claus Bech, SCANPIX