Tre uker etter at AF 447 styrtet i havet med 228 personer om bord, står etterforskerne fortsatt uten endelige svar på hva som forårsaket ulykken.

En sentral teori er imidlertid at det har vært feil med pitotrørene. Fra disse rørene får fartsmåleren informasjon som fastsetter flyets hastighet. Hvis pitotrørene blir tettet med is, eller satt ut av spill på annen måte, kan det få alvorlige følger.

I minuttene før katastrofen inntraff natt til 1. juni sendte AF 447 ut flere automatiske feilmeldinger. Disse viste blant annet at hastighetsmålingene var unøyaktige.

Meldingene fikk Air France til å sende et vedlikeholdsteam til Charles de Gaulle i Paris, som skulle skifte ut pitotrørene etter at flyet hadde landet. Flyselskapet bekrefter dette overfor TimesOnline.

På dét tidspunktet visste imidlertid ingen at den største ulykken i Air Frances historie var et faktum.

— Kan ha holdt tilbake informasjon

Air France har tidligere innrømmet at flere av flyene i Airbus-serien A330 og A340 har hatt problemer med fartsinstrumentene. Dette ble selskapet klar over i august i fjor, opplyste de tidligere denne måneden.

Likevel tok det åtte måneder før det ble vedtatt å bytte ut disse sensorene, etter at flere piloter hadde meldt om feil på hastighetsmålerne på flyene.

27. mai kom de nye sensorene.

Les også: Air France innrømmer at fartsmålerne var defekte

Nå har det i tillegg kommet fram ny informasjon som viser at Air France og Airbus kan ha visst mer om dette temaet enn hva de har villet meddele offentligheten om.

Ifølge Eurocockpit, som er et nettsted drevet av profesjonelle piloter, ble det rapportert om potensielt fatale feil med flyserien A340 allerede i juni i fjor, skriver TimesOnline. Tilfellene det ble rapportert om hadde fått vann og is i pitotrørene.

Medregnet disse tilfellene er AF 447 det 36. flyet i rekken av A330- og A340-fly som har rapportert om feil med fartsmålerne.

Forskjellen i forhold til de forrige 35 tilfellene var at pilotene klarte å få kontroll over flyene igjen.

- Brakk trolig i luften Det er den franske havarikommisjonen (BEA) som gransker ulykken. Det ventes at deres første rapport er klar i slutten av juni.

228 mennesker omkom da Air France-flyet styrtet i havet utenfor kysten av Brasil 1. juni. 50 er blitt funnet av letemannskaper.

Blant de omkomne er Karsten Moholt og sønnen Karsten Aleksander Moholt fra Bergen, samt askøymannen Helge Gustafsson.

Etterforskerne mener det er stor sannsynlighet for at flyet brakk opp mens det ennå var i luften.

REUTERS