Det er ingen umiddelbar indikasjon på hva som kan ha forårsaket flykræsjen i Nederland, hvor minst ni personer omkom.

Flyet fra Turkish Airlines av typen Boeing 737 er blant verdens vanligste.

— Kan ha mistet oppdriften På grunnlag av det som har kommet frem, har den erfarne piloten Charles Bremner forsøkt å analysere hva som kan ha skjedd for avisen The Times .

Vrakets tilstand tyder ifølge Bremner på at det hadde senket farten for å lande, og at det falt fra en ganske vannrett posisjon.

Et fly ute av kontroll ville ha fått betydelig større skade, ifølge Bremner. Han spekulerer om farten rett og slett ble så lav at vingene ikke kunne bære flyet.

Å miste oppdriften synes merkelig for et moderne fly, ettersom de alle er utstyrt med instrumenter som skal korrigere for lav fart lenge før de mister oppdriften.

Mulige årsaker kan være tap av kraft, instrumentfeil eller menneskelig feilvurdering.

FOTO: REUTERS
UNITED PHOTOS

— Pilot under opplæring Den siste muligheten antydes av den tyrkiske avisen Hürriyet.Mens flyselskapets administerende direktør, Temel Kotil, sier at piloten var blant selskapets mest erfarne, skriver avisen ifølge Dabladet.no at piloten som styrte flyet under landingen, var under opplæring. Han hadde ifølge den tyrkiske avisen bakgrunn som militærpilot, og ville forsøke en miliær type landing.

Ifølge Hürriyet forsøkte flyets kaptein å gripe inn og avbryte landingsforsøket da han så at det ikke ville lykkes. Han forsøkte å løfte nesa på flyet, men det var da for sent. Dagbladet oppgir ikke hvordan avisen har fått rede på dette.

Den nederlandske avisen De Telegraaf melder at flyets tre piloter er blant de ni døde. De siste seks var passasjerer.

Ettersom denne flytypen normalt flys av to piloter, kan dette tyde på at det var en tredje pilot under opplæring.

REUTERS