Granskingsleder Pieter van Vollenhoven sa torsdag til nederlandsk TV at den innledende etterforskningen av ulykken tyder på at flyet nærmest falt loddrett fra himmelen like før landing, og at det er en indikasjon på motorsvikt.

**Les også:

— Utrolig at så mange overlevde**

Årsaken til motorsvikten er det for tidlig å si noe om, sier van Vollenhoven.

Reparasjon

Boeing 737-800-flyet ble tatt inn til reparasjon etter en flyging 18. februar da pilotene meldte om en feil på vingeklaffene, ifølge CNN Tyrkia.

Vingeklaffene hjelper til med å løfte flyet når det letter og bremse det ved landing.

Like før det samme flyet skulle ta av 23. februar, valgte pilotene å avbryte da en lampe begynte å lyse på hovedalarmsystemet. Problemet skal ha blitt løst senere samme dag.

Turkish Airlines har foreløpig ikke kommentert opplysningene. Etter krasjlandingen onsdag ble det opplyst at flyet gjennomgikk en sikkerhetssjekk 22. desember i fjor.

Ferdskriveren funnet

Flyets ferdskriver er funnet og blir nå analysert i Frankrike, opplyser nederlandske etterforskere.

– Ferdskriveren blir for øyeblikket deschifferert. Dette er tidkrevende arbeid, og vi må vente til over helgen før vi kan komme med flere opplysninger, sier Sandra Grönendal, talskvinne for nederlandske sikkerhetsmyndigheten OVV, som gransker ulykken.

De såkalte svarte boksene – som egentlig er oransje – inneholder opplysninger om flyets fart, høyde og kurs, i tillegg til samtalen i cockpiten før krasjlandingen.

– Et mirakel

Minst ni personer, deriblant tre besetningsmedlemmer, mistet livet i ulykken. At så mange av de i alt 135 personene om bord overlevde, er ifølge den nederlandske havarikommisjonen et mirakel.

– At så mange mennesker kunne ta seg ut av flyvraket på egen hånd er virkelig bemerkelsesverdig. Noen kaller det et mirakel, sier Fred Sanders, talsmann for OVV.

Flyet krasjlandet på et jorde noen hundre meter fra Schiphol-flyplassen i Amsterdam, en av Europas travleste flyplasser.

Nederlandske myndigheter opplyste torsdag at situasjonen fortsatt er kritisk for seks av de skadde, og alvorlig for 25 andre. Om lag 20 personer kom helt uskadd fra ulykken, resten fikk bare lettere skader.

Ingen brann

En medvirkende årsak til at så mange overlevde var at flyet ikke begynte å brenne.

– Det kan skyldes av flyet traff et mykt jorde istedenfor en betongvei eller en landingsbane, der gnister ville økt risikoen for brann, sier Sanders.

Et 40-talls personer arbeidet hele natten på ulykkesstedet. Årsaken til ulykken er ennå ikke kjent.

– De første delrapportene fra granskningen vil være klare om et par uker, sier Sanders.

Samtidig får Turkish Airlines og den tyrkiske regjeringen kraftig kritikk for at de kort tid etter ulykken meldte at alle om bord hadde overlevd ulykken. Tyrkiske aviser kaller det en skandale og mener at regjeringen opptrådte amatørmessig.

Det er et under at så mange overlevde onsdagens krasjlanding, mener den nederlandske havarikommisjonen. Etterforskere er i full gang med å finne ut hva som var årsaken til at det tyrkiske passasjerflyet styrtet under landing. Foto: Reuters/ Robin Van Lonkhuijsen/ SCANPIX
REUTERS TV