Andrepiloten er identifisert som den 28 år gamle tyskeren Andreas Lubitz.

Lubitz kom fra byen Montabaur i regionen Rhinland. I Montabaur skal Lubitz ha bodd hos sine foreldre, og hadde en leilighet i Düsseldorf.

Han hadde fløyet for Germanwings siden september 2013 etter å ha blitt opplært med Lufthansa i Bremen i Tyskland og i Phoenix i USA. Lubitz hadde en fartstid på 630 timer i luften, skriver The Guardian.

— Ingen tilknytning til terror

Franske etterforskere har siden onsdag undersøkt taleregistrator til flyet som styrtet i de franske Alpene tirsdag.

Lydopptakene tyder på at andrepiloten bevisst endrer flyets høyde, og at han ønsket å ødelegge maskinen.

— Så vidt vi kjenner til, har ikke Lubitz noen form for terrorbakgrunn, sier Tysklands innenriksminister Thomas de Maizière.

De franske etterforskerne mener heller ikke at noe tyder på at styrten var en terrorhandling. Andrepilotens religiøse overbevisning er ikke kjent.

Forsøkte å bryte inn døren

Kapteinen skal ha forlatt cockpiten av «naturlige årsaker», men slapp ikke inn igjen til tross for gjentatte forsøk. Kapteinen skal ha ropt og forsøkt å bryte inn døren til cockpiten, uten å få svar fra andrepiloten. De siste åtte minuttene fikk ikke kontrolltårnet i Marseille kontakt med flyet.

Det kom heller ingen nødsignaler. Pustesignaler fra cockpiten indikerer at andrepiloten var i live helt fram til styrten.

Opptak fra de siste 30 minuttene viser at det var en vanlig samtale mellom de to pilotene, før de forbereder landingen i Düsseldorf. Andrepiloten skal ha vært ordknapp.

— Lubitz hadde ingen grunn til å styrte flyet med vilje, sier den franske etterforskningslederen Brice Robin.

Alle mistet livet

Mens andrepiloten var alene, manipulerte han systemet til nedstigning av flyet.

— Det kan kun ha blitt gjort med vilje, sier Robin.

De franske etterforskerne tror ikke passasjerene forsto hva som skjedde før i siste øyeblikk, hvor på man kan høre skrik på lydopptak i de siste sekundene.

— Vi vet ikke hvorfor Lubitz gjorde dette, men det kan se ut som om han ønsket å ødelegge flyet, sier Robin.

Alle 150 mennesker om bord i flyst mistet livet i tirsdagens styrt.

Den andre svarte boksen, flyets ferdskriver, er fremdeles ikke funnet. Det pågår fortsatt leting og identifisering av ofrene i Aplene.

Avbrudd i opplæringen

Ifølge Lufthansa skal andrepiloten ha jobbet som stuert i 11 måneder før han fikk jobb som pilot. Lubitz ble en del av Lufthansas opplæringsprogram i 2008, og ble pilot for Germanwings i 2013.

Tidlig i programmet skal Lubitz ha tatt en pause på flere måneder, men fikk senere tillatelse til å fortsette. Lubitz skal ha bestått opplæringen, og bestått alle medisinske tester og prøveflyvninger.

— Uansett hvor strenge reguleringer luftfartsmyndighetene har og hvor strenge sikkerhetsrutiner det enkelte selskap følger, og la meg understreke at vi har ekstremt høye sikkerhetsstandarder, er det ikke mulig å fjerne risikoen for en slik hendelse, sier administrerende direktør Carsten Spohr i Lufthansa.

Spohr sa ingenting om hvorfor Lubitz hadde et avbrudd i opplæringen, men viste til at de medisinske journalene var taushetsbelagt, skriver The New York Times.

- Glad i jobben

På spørsmål om hva som kan ha motivert andrepiloten svarer Sphor at man kun kan spekulere.

— I et selskap som tar ære av å være trygge og sikre, er dette er sjokk. Vi velger vårt personell med omhu.

Lubitz skal ha vært medlem av en flyklubb i nærheten av Montabaur siden han var 14 år. Flyklubben skal ha postet en kort dødsannonse på sine nettsider hvor det stod "Andreas". Det ble sagt at han hadde drømt om å bli pilot lenge.

På torsdag sa en av klubbmedlemmene til AP at han var glad for å fly.

— Han var glad for jobben hos Germanwings og det gikk bra med han, sa Peter Ruecker.

På sin Facebook-profil skrev Lubitz at han var spesielt interessert i A320, og var medlem i flere pilot-forum hvor de diskuterte tekniske aspekter og ulike scenarioer. Profilen er nå slettet, skriver The Telegraph.