Siste, klokken 16.35: Det skal verken være brensel eller våpen ombord, ifølge Statens strålevern.

De sier til BT at situasjonen er under kontroll og at det ikke er noen strålefare.

— Båten var inne til vedlikehold og oppussing. Ifølge russiske myndigheter skyldes brannen et uhell ved sveising, sier telefonvakt Astrid Liland.

Så langt Strålevernet kjenner til har de to reaktorene om bordvært nedstengt siden 2013, skriver de på sine nettsider.

Ikke utslag på målestasjonene

De har i ettermiddag hatt hatt jevnlig kontakt med konsulatet i Arkhangelsk, hvor verftet ligger - sist rundt klokken 16.20.

Brannen skal ikke ha slått ut på målestasjonene verken i Norge, Russland eller i nabolandene.

— Vi leser av nivåene og det har ikke vært utslag på noen av dem, sier Liland.

Russiske myndigheter sier at situasjonen er under kontroll og at de fortsatt følger nøye med.

— Det kommer stadig vekk inn meldinger fra overvåkingene våre. Vi holder kontakten, sier telefonvakten ved Statens strålevern.

Samme type som «Kursk»

Det er en atomubåt av Oscar-klassen – K266 Orel – som begynte å brenne, ifølge den norske miljøstiftelsen Bellona.

Kort tid etter at brannen ble kjent, karakteriserte de situasjonen som alvorlig.

— Hvis man ikke får kontroll over brannen, frykter vi at dette kan føre fra radioaktive utslipp fra reaktoren om bord, sa atomfysiker Nils Bøhmer i Bellona.

Bøhmer poengterte at rakettene som denne ubåttypen vanligvis er utstyrt, er med fjernet fra fartøyet under oppholdet ved verftet.

Oscar-klassen er samme ubåttype som Kursk, atomubåten som gikk ned med alle mann i 2000.

Ubåten som nå brenner, ble tatt i bruk i desember 1992. Også i 2010 brant det i en utrangert atomubåt på det samme verftet.

Verftet ligger i Severodvinsk, like øst for Kolahalvøyen. Verftet ligger 71 mil fra Kirkenes.

Fryktet spredning til reaktor

Bellona var spesielt bekymret for at brannen skulle spre seg til reaktoren. Ifølge russiske myndigheter i 16.35-tiden skal situasjonen altså være under kontroll.

— Det er store mengder radioaktive stoffer i reaktoren og så lenge man ikke har kontroll over brannen, kan dette i verste fall føre til spredning av radioaktive stoffer, påpekte Bøhmer.

Skipsverftet United Shipbuilding Company bekrefter hendelsen og sier ingen ble skadd, skriver Russia Today.

— Det er ingen flammer nå, men det er tjukk røyk, sa en kilde til nyhetsbyrået Tass tidligere i dag.

Det skal brenne i gummien rundt ubåten. Gummilaget blir brukt til å dempe sonarsignaler.

Kjent med brannen via media

Ved slike hendelser er faren for spredning av radioaktivitet størst i nærområdene, ifølge atomfysikeren i Bellona.

— Men vi kan selvsagt ikke utelukke at en mulig lekkasje kan spre seg over til norsk område, påpekte Bøhmer.

Det har ikke kommet noen rapporter om dødsfall eller skader i forbindelse med brannen.Klokken 14.50 var ikke Statens strålevern informert om brannen.

— Vi skal umiddelbart ta kontakt med vår russiske motpart Rosatom for å finne ut mer om dette, sier Inger Margrete Eikelmann, leder for Nordområde-seksjonen i Strålevernet til BT.

Hun sier det ikke er uvanlig at Strålevernet først får informasjon om slike hendelser via media.

— Severodvinsk-verftet bygger og vedlikeholder militære fartøyer, også atomubåter. Svært mye av reparasjonsarbeidene foregår ved nettopp dette verftet, sier Eikelmann.

- Hvilke varslingsrutiner har Norge med Russland når slike hendelser inntreffer?

— Vi har en bilateral avtale om utveksling av informasjon hvis det skjer noe uvanlig. Avtalen inkluderer både sivil atomkraft og hendelser som inntreffer ved anlegg som dette i Severodvinsk, sier Eikelmann.

Brant i 16 timer i 2013

Bøhmer opplyser at det også brant i en russisk atomubåt i desember 2013.

— Den gang tok det 16 timer å slukke brannen i ubåten som befant seg i Murmanskfjorden, sier han.

Zvjozdotsjka-verftet har hovedansvaret for vedlikehold av Russlands nordflåte og de har avdelinger i både Severodvinsk og Murmansk. Selskapet var tidligere ansvarlig for nedrustning av russiske atomfarkoster, men har de senere årene vært mest brukt til vedlikehold av nordflåtens over 200 fartøyer.

Verftet bygger også sivile fartøyer, men deres hovedsyssel er militære fartøyer.