Omfattende gransking av bakgrunnen til passasjerer og mannskap på det savnede malaysiske flyet skal ikke ha avdekket informasjon som tyder på at noen av dem hadde et motiv for å kapre flyet.

Det opplyser vestlige sikkerhetskilder som ikke ønsker å bli navngitt.

Om lag to tredeler av passasjerene på flyet var kinesiske, og Kinas ambassadør til Malaysia, Huang Huikang, opplyser at heller ikke Kinas egen gransking av de kinesiske passasjerenes bakgrunn har avdekket noe mistenkelig.

Huang bekrefter også at Kina er i gang med å lete etter flyet i den vestlige delen av Kina. En rekke land deltar i søket i et område som strekker seg fra det sørlige Indiahavet til Kasakhstan.

Les også:

Ti dager uten spor

Ti dager etter at flyet forsvant på vei fra Kuala Lumpur til Beijing, er det fortsatt sporløst borte. Myndighetene i Malaysia mener noen om bord må ha endret flyets kurs med vilje.

Endringen av kursen ble gjort ved en omprogrammering av flyets navigasjonssystem, ifølge avisa New York Times. Dette styrker antakelsen om at den som tok kontroll over flyet, må ha vært en erfaren pilot.

En rekke ulike teorier om hva som kan ha skjedd med flyet, er blitt lansert.

Enkelte eksperter tror flyet kan ha blitt landet på et ukjent sted, mens andre mener det er mest sannsynlig at flyet har styrtet i havet.

Andrepilot fikk siste ord

Flyselskapet opplyste mandag at de siste ordene som er registrert fra cockpit, ble uttalt av andreflygeren. Mistanken om at det savnede malaysiske flyet ble kapret, er dermed styrket.

sza9b397.jpg

Ordene «all right, god natt» er de siste som er registrert.

Først ble det antatt at det var flyets kaptein, Boeing 777-spesialisten Zaharie Ahmad Shah, som uttalte dette. Men mandag opplyste flyselskapet at stemmen tilhørte andreflyger Fariq Abdul Hamid.

— Den første etterforskningen antyder at det først og fremst var andreflygeren som snakket, sa Ahmad Jauhari, administrerende direktør i Malaysian Airlines.

Mistanken om kapring er styrket også fordi det ble kjent mandag at disse ordene ble ytret etter at noen hadde begynt å skru av et av flyets automatiske sporingssystemer.

Sørlige korridor

Letingen etter flyet er samtidig utvidet til å omfatte et område som strekker seg fra det sørlige Indiahavet til Kasakhstan i Sentral-Asia. 26 land deltar i letingen.

Malaysia sender nå flere fly og skip inn i «den sørlige korridoren», et område som strekker seg fra Indonesia til sør i Indiahavet.

Samtidig tok Australia på seg ansvar for å gjennomsøke den sørlige delen av Indiahavet etter spor av det forsvunnede flyet. Også Indonesia er tungt inne i denne delen av letingen.

I den andre enden, fra Laos til Kaspihavet, blir letingen anført av Kina og Kasakhstan.

ISAF-styrken i Afghanistan opplyser at den ikke leter etter det savnede flyet der. Pakistanske myndigheter sier flyet aldri var på pakistanske radarer. Kasakhstan meldte at det ikke var registrert noen uautoriserte passeringer i landets luftrom.

Endringen i leteaksjonen kommer etter at Malaysias statsminister søndag sa at flyets kommunikasjonssystemer ble slått av med hensikt, og at flyet kan ha fløyet i inntil syv timer mot ukjent sted.