– Håpet om å finne overlevende er nå ute, og Sjöräddningssentralen har overlatt arbeidet til politiet, sier Ulrika Nilsson, vakthavende befal i Kustbevakningen til bt.no lørdag ettermiddag.

Samtlige enheter har avsluttet søket og dratt inn til land.

Vet hvor skipet er

Dykkere venter på at vinden skal løye utover ettermiddagen og kvelden.

– Vi vil forsøke å gå ned med et undervannskamera. Vi er ganske sikre på hvor båten ligger, sier Nilsson.

Med undervannskameraet håper man å kunne finne ut hvorfor «Langeland» gikk ned i Kosterfjorden fredag morgen.

Det svenske Sjöfartsverket opplyste på sine nettsider lørdag formiddag at redningsmannskaper mener å ha funnet det savnede fartøyet «Langeland» som forliste fredag. Stedet hvor skipet trolig er lokalisert, er på minst 100 meters dyp.

– Vi har ikke fått det bekreftet ennå, men vi tror det er Langeland vi har funnet. Det er sterke indikasjoner på det, sier Peter Lindquist i Sjöräddningssentralen til Aftenposten.no.

Ifølge ham er det to lokale fiskere som har oppdaget det som trolig kan være det forliste, norskeide skipet i Kosterfjorden.

– De kjenner området og vet hva som pleier å finnes der ute. De har blant annet sett at det bobler opp olje på stedet, sier Lindquist.

Skal saumfare området med ekkolodd

– Det vi skal gjøre nå, er å sende en slepesonar over området med et ekkolodd. Da får vi et detaljert avtrykk av bunnen, og kan få bekreftet at det er skipet som ligger der, sier Lindquist.

Ifølge Lindquist er det ikke mulig å dykke på dette dypet.

– Vi kan sende ned undervannskamera med en robot, men om det savnede mannskapet er i fartøyet nå, får vi dem ikke opp i live, sier Lindquist til Aftenposten.no.

Han opplyser at svenske redningsmannskaper fortsatt ikke har gitt opp håpet, og leter med helikopter i området. Heldigvis er værforholdene mye bedre i dag enn de var i går, da det var voldsom sjø og dårlig vær.Fredag deltok fly, helikoptre og flere båter i søket, men søket ble avsluttet da mørket falt på.

Nye søk lørdag

Lørdag morgen gikk redningshelikoptrene igjen ut til ulykkesstedet i håp om å finne overlevende.

To fartøy fra kystvakten i Sverige og lokale fiskere vil også søke etter fartøyet med lodd.

Det om lag 70 meter lange og 2.500 tonn tunge skipet var lastet med stein og var på vei til Moss. Det er uklart hva som forårsaket ulykken, men én teori er at skipet fikk slagside som følge av at lasten løsnet i uværet natt til fredag.

Det er to ukrainere og fire russere som er savnet etter forliset av det norskeide skipet.

– Har ikke gitt opp

– Jo mer tiden går, jo mer krymper sjansene for å finne overlevende. Men så lenge vi forsetter å lete, er det et tegn på at vi ikke har gitt opp, sa Birger Knutsson, redningsleder i Sjöfartsverket til bt.no fredag.

– Vi har dekket store områder, men enkelte steder – rundt holmer og skjær – har det ikke vært mulig å lete på grunn av været, sier Knutsson.

Knutsson anslår at skipet ligger på et dyp mellom 60-70 og 250 meter.

Artikkelen fortsetter under videoen

Vurderte dykkere

Fredag ettermiddag fant tilskuere på land ved Saltö, like ved området hvor skipet antas å ha sunket, en kasse med seks redningsvester med påtrykket «Langeland». Kassen, sammen med en rekke andre gjenstander fra skipet, drev på sjøen mot land.

Det første nødanropet fra skipet kom fredag klokka 5.55 til Kystvakten. Ved 8.30-tiden kom meldingen om at skipet hadde forsvunnet i Kosterfjorden. Den svenske kystvakten og en norsk redningsskøyte begynte deretter å lete. Alle seks som jobbet om bord, to ukrainere og fire russere, er savnet etter forliset.

Sterk vind og høye bølger gjorde at leteaksjonen fredag var svært krevende for mannskapene.

– Vi kan ikke sende dykkere på mer enn 40 meters dyp, sier Peter Lundquist, pressekontakt for redningsarbeidet til NTB.

Skulle gå i ly

Det norske rederiet Myklebusthaug Mangement, som disponerte MV Langeland, forteller at de tidlig fredag morgen var i kontakt med skipet.

– Det ble avtalt at skipet skulle gå inn Kosterfjorden for å oppnå bedre ly for uværet og finne årsak til slagsiden. Ved den siste kontakten klokka 05.40 opplyste kapteinen at de ville komme i le for Koster i løpet av en halv time og at situasjonen om bord var under kontroll, skriver daglig leder i Myklebusthaug Management, Tore Myklebusthaug, i en pressemelding.

Han forsikrer at skipet var i god stand.

– Ved de tre siste sikkerhetsinspeksjonene, den siste i april i år, er det ikke funnet mangler ved skipet, skriver Myklebusthaug.

Rederiet er i kontakt med de savnedes pårørende, sier han.

Langelands siste kjente posisjon var øst for Ramskär. Da hadde skipet slagside og søkte ly mot vinden som herjet den svenske vestkysten.

Det svenske Sjöfartsverket opplyser at det er 50 til 200 meter dypt i området. Det vurderes om det er forsvarlig å sende ned dykkere i det aktuelle havområdet, men det blir trolig ikke aktuelt nå.

— Det blir vanskelig, for ikke å si umulig, å dykke. Det som kan bli aktuelt er derimot å bruke undervannskamera i søket, opplyser Sjöfartsverket til aftenposten.no.

Kan overleve i 20 timer

– Om båten ligger på «dykkbart dyp», finnes det eksempler der personer har overlevd i luftlommer i opp til 20 timer, skriver det svenske Sjöfartsverket i en pressemelding fredag formiddag.

De opplyser at Kystvakten og redningstjenesten maksimalt kan dykke ned til 40 meter, men at det er stor risiko for at fartøyet ligger dypere.

– Grov sjø

Norske redningsmannskaper deltok fredag i søket etter lasteskipet «Langeland». De tror skipet kan ligge i et havområde sør for Koster.

— Det er grov sjø, og høye bølger, sier Pål Bustgaard, skipper den norske redningsskøyten «Horn Flyer».

Den noske redningskøyten har nå returnert til Norge.

Mannskapet på seks personer, som er russiske og ukrainske statsborgere, er savnet etter at skipet forliste natt til fredag

— Vi leter fortsatt etter overlevende. Det er 18 grader i vannet, og vi vet ikke hvordan mannskapene var kledd og utstyrt. Det kan også finnes luftlommer i fartøyet, sier Laila Svendsen ved Sjöräddningscentralen til bt.no fredag.

- Ekstremt vær

Været var dårlig, og det blåste mellom 12 og 15 sekundmeter vind fredag.

Den norske redningsskøyten «Horn Flyer» deltok i søket.

— Været er ekstremt til årstiden å være. Det var opp mot storm i natt. Nå har det roet seg veldig, sier kaptein Pål Bustgaard til bt.no.

— Vi søker nå i området litt nord for der man antar båten sank. Vi har funnet livvester- og bøyer, sier Bustgaard.

Flere rederier har innstilt trafikken i området på grunn av vinden, som omtales som en «typisk høststorm», ifølge NTB.

— Det har blåst ganske vilt her i natt. Jeg har aldri opplevd slikt vær her før, sier BTs Anne Gjerde, som er på Koster.

Sjekk været i området time for time!

Fra Fonnes

Det er ikke første gang «Langeland» har hatt problemer i svenske farvann. I februar 2007 gikk skipet ifølge svensk kystvakt på grunn ved Landskrona. Den gang hadde skipet rundt 30 kubikkmeter olje om bord, ifølge rederiets egne opplysninger.

bt.no oppdaterer saken.

Skipet skal ha gått ned mellom Ramsö og Svangen fyr i Kosterfjorden:

Bilde fra leteaksjonen, tatt av redningshelikopteret Lifeguard 901.
Sjøredningstjenesten
Arne Bardalen / Redningsselskapet
Arne Bardalen / Redningsselskapet
Arne Bardalen / Redningsselskapet
Arne Bardalen / Redningsselskapet
Redningsselskapet