• Det er ikke aktuelt å sende norske krigsskip til Aden-bukta neste år, sier forsvarsminister Grete Faremo til bt.no.

— Nei, vi har ikke planer om å sende en ny fregatt eller andre krigsskip til Aden-bukta i 2011, men jeg vil ikke utelukke det i fremtiden, sier forsvarsministeren mens vi står på helikopterdekket til fregatten KNM «Otto Sverdrup».

Kapret norskeid skip

Somaliske pirater har kapret det norskeide skipet MT Asphalt Venture utenfor kysten av Tanzania, bekrefter den norske eieren Blystad Group.

Skipet har et mannskap på 15 indere og er registrert i Panama. Det var onsdag på vei sørover fra Mombasa i Kenya til Durban i Sør-Afrika da det ble kapret, opplyser talsmann Endre Landbø i Blystad Group.

— Vi fikk informasjon om kapringen via nyhetene, men har i etterkant vært i kontakt med Richmond Merchantile i Dubai, som har det operasjonelle ansvaret for MT Asphalt Venture, sier Landbø til NTB.

Blystad Group er styrt av den norske skipsrederen Arne Blystad.

Kun skipet leid ut

Skipet er utleid på en såkalt bareboat-kontrakt som går over flere år.

— Vi eier kun stålet og har ingen befatningen med mannskapet eller lasten. Vi kommer derfor heller ikke til å ha noe med forhandlingene med kaprerne å gjøre, sier Landbø.

Skipet er videre driftet av Inter Global Shipping i De forente arabiske emirater, som bruker det til å frakte asfalt i områdene rundt Midtøsten, Øst-Afrika og Pakistan, skriver VG Nett.

Kontakten med Asphalt Venture ble brutt mens skipet ifølge DN.no befant seg i et område der marine styrker fra før jobber med å få fri et iransk skip som er kapret.

Ingen har hatt kontakt med det norskeide skipet siden tirsdag kveld. Richmond Merchantile ville onsdag ettermiddag norsk tid ikke kommentere overfor NTB om de har hatt noen kontakt.

Skal hindre pirater EU undersøker

EUs marinestyrke i Somalia jobbet onsdag med å få bekreftet opplysningene om kapringen, opplyste talsmann Per Klingvall til VG Nett. Marinestyrken har som oppgave å sikre det farlige farvannet utenfor Afrikas horn.

Han venter nå på at skipets eiere skal varsle om kapringen til EUs marinestyrke.

Rederiet Odfjell ba i etterkant av kapringsforsøket mot deres kjemikalietanker Bow Saga 3. august myndighetene om tillatelse til å bevæpne skipene sine.

I utgangspunktet er det ulovlig å bære våpen på norske skip. Men seniorrådgiver Anniken Enersen i rettsavdelingen i Utenriksdepartementet opplyste da til Bergens Tidende at det 1. januar trer i kraft en ny vaktvirksomhetslov som kan endre rettstilstanden.

Ifølge Ecoterra International er antallet pågående kapringer rekordhøyt. Fortsatt holdes 23 skip og over 400 besetningsmedlemmer av piratene.