Reidar Vetvik bor på Shetland og snakket i går med samtlige av de overlevende etter «Burbon Dolphin»-forliset.

De kunne fortelle om en ankerhåndtering som gikk svært galt:

— Slik jeg forsto holdt de på med en ankerkjetting til en plattform, og at det var dårlig vær og mye strøm. Og at de var nødt til å manøvrere båten på grunn av forhold jeg ikke kjenner til, sier han.

— På en eller annen måte var kjettingen kommet over på siden av båten, og vind og strøm begynte å trekke båten rundt. Det endte med at båten trillet rundt på ganske få minutter, sier Vetvik, som har drevet fiskerkafeen Havly Centre i Lerwick i 34 år.

Slike ankerhåndteringsskip er konstruert for å ta inn ankeret fra akterenden av skipet, ikke fra siden.

Da båten så begynte å kantre, gikk det svært raskt:

— De som var plassert slik at de kunne komme seg ut, sprang ut. De som fikk fatt i et livbelte tok på seg det, og tok med til andre. Så sprang de over skutesiden etter hvert som båten gikk rundt. Noen kom seg opp i en flåte som hadde åpnet seg opp, sier han.

Andre klamret seg til gjenstander som fløt i omkring.

Luftlommer eneste håp

Tre personer er funnet omkommet. Dykkersøket etter de fem som fremdeles er savnet tok til i morges. Rederiet håper luftlommer i det kantrede skipet kan holde dem i live.

— Det er definitivt luftlommer i skipet, ellers ville det sunket. Fremdeles er det teoretisk mulig at noen har overlevd, hvis de har klart å holde seg tørre, sier administrerende direktør Trond Myklebust i rederiet Bourbon Offshore Norway.

Klokken 07.30 i morges ble søket i Nordsjøen gjenopptatt.

— Vi antar at de fem savnede er inne i skipet. Vi avventer nå beskjed fra marinen, sier pressetalskvinne Sophie Turner i den britiske kystvakten til NTB.

Les også: Lå 25 minutter i vannet - overlevde så vidt

Nølte med dykkere

Ifølge pressetalsmann Einar Knudsen ved hovedredningssentralen på Sola er det stor risiko knyttet til søket etter overlevende. Dykkere hadde ved 13-tiden ennå ikke entret skipet.

— Det har vært søk med fire båter i natt. Nå som det er blitt lyst, er også også helikopter satt inn. Dykkerskipet er kommet frem. De er også i ferd med å sende ned en ubemannet mini-ubåt, som skal søke rundt havaristen, sier han.

— Hvordan vil du beskrive risikoen for dykkerne?

— Den er ganske stor. En må huske på at båten ligger med kjølen i været og driver i åpent hav. Mange husker "Rocknes" i Vatlastraumen og hvor vanskelig det var. Her er det enda tøffere sjø. Så her gjelder det å balansere sikkerhet til redningsmannskapet opp mot ønsket om å finne savnede. Disse vurderingene foretas fortløpende av de lokale myndighetene.

Ved halv ni-tiden i morges var dykkerne i gang med letingen.

Håper på et mirakel

Sannsynligheten for å finne overlevende er minimal, mener redningsledelsen.

— Det er et mirakel om vi finner noen i live. Det er ekstremt kaldt, omtrent fem grader i vannet. Men redningsarbeidet vil fortsette, sier pressetalskvinne i den britiske kystvakten, Sophie Turner, til bt.no.

Se video-innslag fra BBC her (ekstern lenke)

Les også: Uhyggelig stemning i Fosnavåg

Minst tre omkomne

Skipet «Bourbon Dolphin» skulle få løs ankerne på riggen «Transocean Rather» da skipet kantret klokken 18.20 torsdag. Om bord var 15 norske sjøfolk.

Tre ble i torsdag kveld bekreftet omkommet. Åtte ble reddet vekk fra havaristen. På tross av søk med varmesøkende kamera, har det hittil ikke lyktes redningsmannskapene å finne de fem savnede.

Blant de savnede er en 15 år gammel gutt og hans far fra Herøy.

Syv overlevende er fraktet til Lerwick's Gilbert Bain Hospital på Shetland. Ingen av dem har alvorlige fysiske skader, ifølge rederiet. Blant de overlevende skal det befinne seg en mann i 30-årene fra Stadlandet, melder NRK SOgn og Fjordane.

— Vi har stor lokal tilhørighet til Herøy og Sunnmøre, men mannskapet er fra hele landet, sier direktør Trond Myklebust til bt.no.

To av kystvaktens helikoptre og tre offshorefartøyer befinner seg i nærheten av havaristen, og ti besetningsmedlemmer er blitt plukket opp av vannet.

Kystvakten har i tillegg til å fly inn dykkere fra Skottland, rekvirert dykkerfartøyet «Subsea Viking», og ba også andre skip som måtte ha dykkere ombord om å komme til området.

Årsaken ikke kjent

Ulykken skjedde ved 18-tiden torsdag kveld, nær oljeplattformen Transocean Rather, som befinner seg rundt 75-80 nautiske mil nordvest for Shetland.

Det skal være god sikt og moderat sjø i området.

Årsaken til kantringen er ikke kjent. Ifølge BBC skal fartøyet ha kantret idet det svingte unna oljeplattformen. Skipet var i gang med en ankerhåndteringsoperasjon da ulykken inntraff.

— Skipet jobbet med et anker til en rigg. Det skulle løfte ankeret, slik at riggen kunne skifte posisjon. Men jeg kan ikke si eksakt hvor i operasjonen de var da det skjedde, sier Myklebust til bt.no.

Ifølge direktøren har det ikke vært problemer med skipet tidligere.

Hovedredningssentralen Sør-Norge holdes informert om kantringen via Shetland og Aberdeen Coastguard, som organiserer redningsaksjonen.

Vil ikke spekulere i årsaken

«Bourbon Dolphin» er bygd ved Ulstein Verft AS på oppdrag av Fosnavåg-rederiet Bourbon Offshore Norway i 2006.

Båten ble overlevert rederiet i oktober i fjor fra Ulstein Verft. Den var den ene av totalt tre båter som Bourbon hadde bestilt.

Konsernledelsen ved Ulstein Verft vil ikke spekulere om hva som kan være årsaken til kantringen.

— Vi er kjent med at «Bourbon Dolphin» som ble levert fra Ulstein verft i fjor, har kantret. Vi vil ikke spekulere på årsaken til hendelsen. Tankene våre går til de savnede og pårørende, sier konsernsjef Gunvor Ulstein i en pressemelding.

Dro tysker av grunn

«Bourbon Dolphin» er det samme skipet som dro den tyske minesveiparen «Grömitz» av grunnen utenfor Florø i februar i år.

Elaine Tait, Millgaet Media
FEM SAVNET: Det norske skipet «Bourbon Dolphin» har kantret utenfor Shetland.
ASK, ERIK
INGEN FORKLARING: Administrerende direktør Trond Myklebust i Bourbon Offshore Norway kunne i går ikke forklare hva som gikk galt da «Bourbon Doplphin» kantret utenfor Shetland.
Oddleiv Apneseth