Tåken over flyplassen i Smolensk lå tett da pilotene gikk inn for landing, og flyet kom borti noen trær før det styrtet i bakken og begynte å brenne.

Men det er fortsatt usikkert hva som forårsaket kræsjen Kaczynski og trolig 96 andre mistet livet i.

Ifølge lokalmyndighetene i Smolensk dreier det seg trolig om menneskelig svikt, melder Reuters.

Kontrolltårnet skal blant annet ha anbefalt piloten å fortsette til en annen flyplass.

Polens president Lech Kaczynski er funnet omkommet på stedet der flyet han satt i styrtet ved Smolensk i Russland, melder det russiske nyhetsbyrået RIA Novosti.

Både den polske presidenten og hans kone skal ha omkommet i flystyrten. (FOTO: AFP/JANEK SKARZYNSKI)
FORUM

Rådet til å fortsette

Ifølge det russiske nyhetsbyrået RIA Novosti mangler flyplassen i Smolensk utstyret som skal til for å ta imot fly i tett tåke.

— Piloten ble rådet til å fortsette til Minsk eller Moskva, men bestemte seg for å lande likevel. Ingen skulle ha landet i den tåken, sier en av flyvelederne i Smolensk til Reuters.

Nå har Russlands president Dmitrij Medvedev satt Vladimir Putin på saken. Statsministeren skal egenhendig lede kommisjonen som skal etterforske ulykken. Både Medvedev og Putin har allerede uttrykt medfølelse med de pårørende og lover at havariet vil bli grundig etterforsket.

Russlands kriseminister Sergej Sjoigu sier til nyhetsbyrået Interfax at begge de to såkalte svarte boksene til flyet er funnet.

I boksene befinner flyets taleregistrator og ferdskriver seg. Disse er viktige brikker i etterforskningen ulykken.

Ulykkesrammet flytype

Det 20 år gamle ulykkesflyet var et russiskprodusert Tupolev Tu-154, en flytype som har vært innblandet i 66 ulykker siden det kom på vingene.

Den siste rammet en Caspian Airlines-maskin på vei fra Iran til Armenia med 168 personer om bord. Alle døde.

Det russiske flyselskapet Aeroflot satte alle sine Tu-154 på bakken for et år siden.

Polske myndigheter har også diskutert om de skal bytte ut regjeringsflyene sine, men har beholdt dem av økonomiske årsaker.

Presidentflyet gjennomgikk riktignok en grundig overhaling i desember, og ble blant annet utstyrt med ny elektronikk og nytt navigasjonsutstyr.

Ifølge sjefen for flyverkstedet som reparerte maskinen, er det liten tvil om at det var flyvedyktig. Ifølge polske myndigheter ble flyet dessuten kontrollert før lørdagens avgang, uten at det ble oppdaget noen tekniske problemer.

Kombinasjon av faktorer

Ifølge avdelingsdirektør i Statens havarikommisjon for transport, Roger Holm, er det ofte en kombinasjon av teknisk og menneskelig svikt som forårsaker flyulykker.

— Det er som regel flere faktorer, enten i serie eller parallelt, som leder frem til slike ulykker. At det kan skyldes tekniske problemer ene og alene ved flytypen, er ikke så ofte, sier han til Aftenposten.no

— Vi vet for lite om hva som har skjedd i denne ulykken ennå, så det å sette fokus kun på flytypen blir for snevert.

Store menneskemengder samlet seg foran presidentpalasset i Easawa i Polen etter at tragedien ble kjent. (FOTO: AP /Czarek Sokolowski).
Czarek Sokolowski
RIA Novosti