Ifølge avisen Le Mondes nettutgave hadde ikke ulykkkesflyet, som natt til mandag styrtet i Atlanterhavet, hastighet tilpasset været i området. Det sier en kilde nær etterforskningsgruppen nedsatt for å granske ulykken.

Air France vil senere i dag minne alle flyselskaper som bruker Airbus A 330-fly om at pilotene tilpasser hastigheten slik at flyet beholder nok styrke i motorene, når flyet flyr gjennom ekstreme værforhold.

Ifølge avisen Le Figaros nettutgave arbeider ekspertene også med en hypotese om at flyet kan ha eksplodert i luften. Størrelsen på — og ikke minst avstanden mellom vrakrestene - som er blitt lokalisert hittil av Air France-flyet kan tyde på det.

Les også:

Første skip ved ulykkesstedet

— Ligner på Lockerbie

  • Skulle vært siste jobbreisen

Viser medfølelse med familien

Far og sønn savnet

— Det er flere steder mer enn 300 kilometer mellom vrakrestene, opplyser en kilde nær den tekniske etterforskningsgruppen.

Kilden vil ikke slå fast at det dreier seg om en eksplosjon, men vedgår at de første funnene tyder på det.

Hvis dette blir bekreftet må eksplosjonen i så fall ha skjedd i stor høyde, kanskje 10 000 meter. Det kan skyldes voldsomme meteorologiske årsaker, et plutselig fall i trykket i kabinen eller et attentat.

Tidligere er funnet av et stort oljeflak ved vrakrestene blitt fremsatt som et argument for at det trolig ikke har vært en eksplosjon ombord i flyet.

På en pressekonferanse onsdag indikerte Brasils forsvarsminister Nelson Jobim at høyoktan-drivstoff ville ha tatt fyr og brent opp om det hadde vært en eksplosjon eller brann før flyet styrtet.

Han understreket likevel at dette er en hypotese, og at det fortsatt ikke er mulig å fastslå årsaken til ulykken.

Rapport i slutten av juni Også flere andre teorier på hvordan ulykken kan ha skjedd er lansert av ulike flyeksperter i mediene, blant annet lynnedslag og kraftig turbulens.

Den franske havarikommisjonen (BEA), som gransker ulykken, er på dette stadiet ytterst forsiktig med å slå fast noe som helst. Fire forskjellige team arbeider på spreng.

— Vi har allerede en rekke opplysninger og har begynt å analysere det vi vet, sier BEAs direktør Paul-Louis Arslanian.

Han har som mål å ha en første rapport ferdig i slutten av juni. Men han legger ikke skjul på at det blir ytterst vanskelig å finne de to ferdskriverne, som er de eneste som inneholder alle data om flighten. Allerede nå vedgår Arslanian at det kan hende man aldri kan komme med helt skråsikre konklusjoner.