Etter nødlandingern med Dash 8 Q400-flyet fra Bergen til København i september i fjor, ble det avslørt at 25 av SASs 27 Dash-fly hadde rustskader i understellet. Nå viser en ny undersøkelse at et filter i det hydrauliske systemet på understellet er defekt på de fleste flyene, melder Politiken.

Til nå har 18 av 27 fly blitt undersøkt, og på 16 av flyene er det konstatert defekte eller manglende filtre. Det skal ikke ha vært mulig for SAS å oppdage verken rusten eller de defekte filtrene.

Les også: Maja (5) kom trygt ned etter SAS-drama

Tause

Det europeiske flysikkerhetsbyrået EASA, som typegodkjenner flyene som trafikkerer Europa, ble 10. januar i år orientert av danske Statens Luftfartsvæsen (SLV) om at SAS har funnet defekte filtre på nesten alle Dash 8-flyene.

EASA uttalte etter havariet med et Dash 8-fly på Kastrup i oktober at havariet skyltes en enkeltstående feil og ikke en konstruksjonsfeil. EASA mener fortsatt at feilene som er oppdaget, kun vil være kritiske i en kombinasjon med vedlikeholdsfeil.

– EASA avviser stadig at det er snakk om en konstruksjonsfeil, heter det i et svar fra byrået til SLV.

SLV fastholder på sin side at de mener det er snakk om en konstruksjonsfeil.

– De skandinaviske luftfartsmyndighetene er ikke enige med EASAs synspunkter, sier teknisk sjef Per Veingberg, som mener havariet i København skyldtes det defekte filteret.

Verken flyprodusent Bombardier eller SAS har kommentert saken overfor Politiken.

Claus Bech, SCANPIX