Det eneste etterforskerne er sikre på, er at flyet har forsvunnet som resultat av en villet handling.

Men hvordan dette har skjedd og hva som har vært motivet, er fortsatt et like ubesvart spørsmål. Og fortsatt er det ingen spor av vrakrester.

Den regjeringsvennlige malaysiske avisen New Strait Times skriver mandag at flydata tyder på at den 200 tonn tunge Boeing-maskinen, som hadde 227 passasjerer om bord, fløy så lavt som 1500 meter over bakken.

Etterforskerne tror dette for å unngå å bli sett på radar etter at det avvek fra sin opprinnelige rute til Beijing, skriver NRK.

Samtidig melder Reuters at etterforskerne gransker en flyingeniør blant passasjerene. Alle med teknisk flykompetanse om bord i flyet, blir etterforsket, opplyser en kilde innad i politiet til nyhetsbyrået Reuters mandag morgen.

Ba ikke om å fly sammen

De to flygerne har de siste dagene kommet i fokus, blant annet på grunn av at flyets kommunikasjonssystem ble slått av før flyet endret rute. Det er antatt at flyet kan ha fortsatt å være i luften i så mye som syv timer etter at radarkontakten ble brutt.

MYSTERIUM: En slektning til en av de savnede passasjerene om bord i Malaysia Airlines på et hotel i Beijing 17.mars.
Reuters

Søndag kom det frem at de to flygerne på det savnede Malaysia Airlines-flyet som forsvant på vei til Beijing, ikke hadde bedt om å fly sammen.

Politiet i Malaysia gjennomsøkte lørdag hjemmet til styrmannen på det savnede flyet. Også flykapteinens hjem ble lørdag undersøkt av politiet etter at statsminister Najib Razak kunngjorde at det nå er besetningen og passasjerene på flyet som er i etterforskernes søkelys.

Men venner og kjente av kaptein Zaharie Shah sier at 53-åringen ikke har kunnet stå bak en slik handling.

Ønsker mer satellittinformasjon

Flyet var på vei fra Kuala Lumpur til Beijing da det forsvant forrige lørdag.

Kommunikasjonsutstyret om bord i Malaysia Airlines-flyet ble slått av da flyet var like ved Malaysias østkyst, ifølge Razak. Flyet snudde deretter vestover og forsvant ut av Sør-Kina-havet.

Antall land som er involvert i leteaksjonen, har økt fra 14 til 25.

— Malaysia har bedt en rekke land, deriblant USA, Kina og Frankrike om ytterligere satellittinformasjon om flyet, opplyste malaysisk politi på søndagens pressekonferanse.

En teori om at en malaysisk terrorcelle står bak forsvinningen blir også etterforsket.

Ingen tegn til flyet

Det skal ikke være tegn på at det savnede flyet fra Malaysian Airlines har oppholdt seg i nærheten av Australia, ifølge Australias statsminister Tony Abbott.

— Alle våre byråer som kan hjelpe til på dette området, graver gjennom datamengder for å se om de kan finne noe som kan bidra til å forstå dette mysteriet, sa Abbott til pressen.

Australia har to Orion-overvåkingsfly som bistår i letingen.

Abbott mener hendelsen vil kunne føre til endringer i hvordan luftfartøy blir sporet.

— Jeg tror det vil bli gjort mye analyse av denne spesielle hendelsen som tross det forblir veldig mystisk.

Får kritikk av Kina

Malaysiske myndigheter får kraftig kritikk for misvisende informasjon om det savnede flyet av den offisielle kinesiske avisen China Daily. På lederplass i den engelskspråklige avisen stilles det spørsmål om hvorfor Malaysias statsminister Najib Razak ventet til lørdag for å opplyse om mulighetene for at det savnede flyet kunne ha forsvunnet med vilje.

— Den motstridende og oppstykkede informasjonen fra Malaysia Airlines og myndighetene har gjort leteforholdene vanskelige og hele hendelsen enda mer mystisk, heter det i stykket.

— Hva annet vet de som de ikke deler med resten av verden? skrives det videre i lederartikkelen.

To tredjedeler av de 227 passasjerene om bord var kinesiske, og Beijing har i ettertid vært kritisk til informasjonssituasjonen.