• Sikkerhetsproblemene i internasjonal luftfart ligger ikke om bord i flyenes cockpit. Problemet finnes først og fremst på bakken og dreier seg om manglende sjekking av hvem som kommer seg om bord i flyene.

Dette sier assisterende generalsekretær Lars Johannessen i Norsk Flygerforbund til Bergens Tidende. Han mener det er usannsynlig at flykapteinene om bord på de kaprede flyene i USA selv kan ha sittet ved spakene da de braste inn i World Trade Center i New York og Pentagon i Washington DC.

Selv i en svært presset situasjon, ville pilotene ha valgt en helt annen måte å gjøre det slutt på, dersom de opplevde situasjon som så presset at det ikke hadde vært mulig for besetning og passasjerer å slippe fra kaprerdramaet med livet i behold.

— Pilotene trener regelmessig på flykapringer og skal normalt være rustet til å håndtere det. Men det er likevel umulig å gardere seg 100 prosent imot at profesjonelle flykaprere, som har planlagt sin aksjon ned til minste detalj, tar kontrollen over et passasjerfly. Det er fullt mulig for profesjonelle kaprere til å skaffe seg den kunnskapen som er nødvendig for å sette en flybesetning ut av spill og selv overta kontrollen over cockpiten, hevder Johannessen, som selv har bakgrunn som flyger i SAS.

Johannessen sier at flygermiljøet i Norge er lamslått av tragedien i USA. Likevel mener han at sikkerhetsnivået i cockpiten og ellers om bord i store passasjerfly generelt er god nok.

— Når vi får endelig oversikt over hva som egentlig skjedde i USA tirsdag, vil det bli vurdert om det er behov for nye sikkerhetstiltak. Men alt tyder på at sikkerhetsproblemene som er knyttet til en tragedie som dette, finnes på bakken og ikke om bord i flyene, sier han.