En rapport fra Vägvärket som svensk TV 4 har fått tak i, viser at riksvei 288 nord for Uppsala har for dårlig standard i forhold til fartsgrensen som er satt der. På noen få strekninger er fartsgrensen satt ned til 70 kilometer i timen, mens resten av strekningene har fartsgrense på 90 kilometer i timen, selv om veistandarden er for dårlig til det, konkluderer Vägvärket i studien.

Veien er planlagt utbedret i 2013, og da vil den også få fysisk skille mellom kjørebane, et såkalt wiregjerde.

Det var fem kvinner fra Östhammars kommune og en mann fra Uppsala som mistet livet i ulykken.

Mindre omfang

– Slike gjerder fungerer veldig bra, og erfaringer viser at ulykker reduseres med 80 prosent. Det er det beste virkemidlet vi har i dag, sier Claes Tingvall, trafikksikkerhetsdirektør i Vägvärket, til Dagens Nyheter.

Ifølge Tingvall kunne tirsdagens bussulykke vært unngått, eller i det minste fått langt mindre omfang, dersom veien hadde hatt et wiregjerde.

– Men dette er ingen fasit. Ulykkesårsaken er ennå ikke klar, understreker han.

Også trafikkorganisasjonen NTF er kritisk til at fartsgrensen på veien var 90 kilometer i timen.

– Hastigheten på denne veien burde være 70, sier Thomas Carlson i NTF til aftonbladet.se.

Frontkolliderte

Ulykken skjedde nordøst for Uppsala ved 06.45-tiden tirsdag morgen. To lokalbusser fra selskapet Upplands lokaltrafikk frontkolliderte og kjørte deretter ut i en grøft. Seks personer mistet livet og et 50-tall ble skadd, ti av dem alvorlig.

Etterforskere fra den svenske havarikommisjonen kom til ulykkesstedet på formiddagen, men ville ikke spekulere rundt hva årsaken til ulykken kunne være. Ferdskriverne fra begge bussene er beslaglagt, men sjåførene var tirsdag ennå ikke avhørt. Den ene bussjåføren er alvorlig skadd, mens den andre har fått lettere skader.

– Ingen nordmenn

Pressetalsmann Christer Nordström hos politiet i Uppsala sier til NTB at ingen nordmenn er involvert i ulykken.

– Så langt kan vi si at det bare er svensker involvert, sier han.

Nordström sier at årsaken til ulykken ennå ikke er kjent, men at været og føret var dårlig med mye snø og glatt veibane da ulykken inntraff.

– Politiet har sikret seg ferdskriverne og vi har foretatt enkelte undersøkelser. Undersøkelsen av bussene kommer også til å fortsette, men ikke i dag, forklarer Nordström.

– Det er seks døde og ti med til dels alvorlige skader som er ført til sykehuset, opplyser overlege Brita Winsa ved Akademiska Sjukhuset i Uppsala, dit flere av de skadde ble fraktet. Hun sier videre at ingen barn er blant de omkomne, men at de fleste omkomne og alvorlig skadde er «unge voksne».

Ble redd

– Jeg våknet av et kraftig smell og så en masse glassbiter komme farende mot meg. Deretter var det bare å forsøke å krype ut av bussen, sier busspassasjer Christer Fernquist fra Uppsala til nettsiden til Upsala Nya Tidning.

Han forteller at det ene smellet avløste det andre da bussen kolliderte med den møtende bussen, og at store og små glassplinter fløy gjennom bussen. Selv kom han fra ulykken uten fysiske skader.

Kerstin Olsson var også passasjer på bussen. Hun satt og løste kryssord og beskriver kollisjonen som helt ufattelig. Plutselig kom alle vindusrutene mot henne, og hun falt ned på gulvet.

– Jeg skjønte ingenting, jeg ble så redd at jeg bare skrek, sier hun til unt.se.

Fredrik Sandberg
Staffan Claesson
Staffan Claesson
Staffan Claesson
Staffan Claesson