General Motors tilbakekalte 1,6 millioner biler på verdensbasis av de to modellene Chevrolet Cobalt (2003— 2005) og Saturn Ion (2003-2007), samt fire andre modeller på grunn av problemer med tenningen.

Men nå knytter en ny rapport fra Friedman Research Corporation, som analyserer bilsikkerhetsdata, problemene med tenningen i Cobalt- og Ion-bilene til airbagfeil, melder New York Times.

Kritiserer

Den private interesseorganisasjonen Senter for trafikksikkerhet i Washington bestilte rapporten. Organisasjonen kritiserer nå nasjonale trafikksikkerhetsmyndigheter for ikke å ha oppdaget airbag-feilene og problemene med tenningen, skriver avisen.

Den skriver i det samme brevet at rapporten fra Friedman Research Corporation viser at 303 personer involvert i ulykker med de to GM-modellene døde som følge av at airbagen ikke løste seg ut slik den skulle.

Myndighetene sier det ikke foreligger tilstrekkelig bevis for å starte en etterforskning, mens GM kritiserer rapportens bruk av data og tilbakeviser påstandene.

Ren spekulasjon

— Uten omfattende analyser er det ren spekulasjon å forsøke komme med meningsfulle konklusjoner, sier GM-talsmannen Greg Martin.

Men General Motors medgir at problemene med tenningen kan ha medvirket til 31 ulykker og 13 døde.

Airbagen er knyttet til tenningen ved at den trenger strøm fra motoren til et komplekst elektronisk sensorsystem og en datamaskin som sørger for at den utløses når den skal.

Problemet med tenningen stammer fra 2001, men General Motors tilbakekalte først bilene i forrige måned.