• LEI AV BYBANEN: Ulrikke Nilsen (i midten) havnet raskt i diskusjon med andre, frustrerende reisende på Bybanen fredag.

    FOTO: ODD NERBØ

Ulrikkes klage på Bybanen ga 6 i norsk

- Men det hjalp ingenting, sier 17-åringen om de overfylte vognene.

Ferske tall fra Skyss viser at antall påstigninger på Bybanen har økt med 350.000 på ett år.

Det har vært 6,150 millioner påstigninger så langt i 2013. I samme periode i fjor var det 5,8 millioner passasjerer. Det er en økning på 5,6 prosent.

Kan være høyere

Tallet kan være enda høyere, ifølge kommunikasjonsrådgiver Ingrid Dreyer i Skyss.

Les også

Bedre plass på bybanen

DEBATT: Byråd Filip Rygg svarer Ulrikkes (17) innlegg der hun kritiserer Bybanen.

Les også

Heller bil enn bybane

BTbatt: Alle som kan krype og gå skal krøke seg sammen på Bybanen en tidlig morgenstund, bare fordi det er smått med andre tilbud om man skal reise kollektivt.

- Vi har grunn til å tro at kvaliteten på påstigningstallene ikke er like høy som før, blant annet på grunn av innføringen av mobilbillett, men også at vi vet at store passasjerstrømmer fører til mindre validering av gyldige periodeprodukter om bord. Vi tror derfor at veksten kan ha vært større enn vi fysisk har registrert, sier hun.

Totalt har kollektivtrafikken i bergensområdet steget med 1,1 millioner til 31,1 millioner påstigninger.

Fikk svar fra Filip Rygg

BT møtte Ulrikke Nilsen på Bybanen fredag. Hun havnet raskt i diskusjon med andre, frustrerte reisende.

- En dame fortalte at det ikke skal være parkering på den nye høgskolen som kommer langs Bybanen. Hun synes det er helt utrolig, sier 17-åringen.

Det kommende året flytter både Høgskolen i Bergen med sine 6000 studenter og 550 ansatte og DNB med nesten 1800 ansatte til nye lokaler langs bybanetraseen. Dermed blir det trolig enda mer pakket på Bybanen.

I slutten av september skrev eleven på hestelinjen på Stend jordbruksskole en klage på overfylte vogner som ble publisert både i BTs papir- og nettutgave.

Klagen var i utgangspunktet en oppgave i norsk. Jeg vet ikke om læreren syntes synd på meg, men jeg fikk 6 på oppgaven
Ulrikke Nilsen

«Bybanen er til enhver tid overfylt. Den bråker, rister og bruker uendelig lang tid fra A til B. Folk henger over hverandre av mangel på sitteplasser… Lite sjarmerende å reise med Bybanen, vil heller døpe den bybanetrollet», skrev hun.

Ulrikke Nilsen skrev til avisen, og fikk svar fra byråd Filip Rygg.

- Klagen var i utgangspunktet en oppgave i norsk. Jeg vet ikke om læreren syntes synd på meg, men jeg fikk 6 på oppgaven. Han var også fornøyd da han hørte at Filip Rygg hadde svart, sier hun.

«Et godt innlegg»

Rygg kalte det «et godt innlegg».

SVARTE: Byråd for byutvikling, Filip Rygg, forstår frustrasjonen. Dette bildet er tatt i mai.

FOTO: SILJE EIDE (arkiv)

«Det er ikke vanskelig å forstå dem som opplever at det er trangt på Bybanen i dag. Derfor er det viktig å få Bybanen raskest mulig til Flesland, og de er allerede i gang med byggingen», skrev byråden og lovet at Bybanen snart vil få lengre vogner og bedre plass.

- Det hjalp ikke så mye. Situasjonen er fortsatt den samme. Han svarte ikke på problemstillingene jeg har nå, sier Ulrikke.

Hun har nå begynt å gå og ta buss til skolen for å unngå Bybanen. Hun er likevel avhengig av Bybanen for å komme seg til sentrum på trening.

- Spesielt når vi går ut, så tyter vi ut. Mange ganger kommer ikke folk seg ut i det hele tatt. Det har skjedd med meg også. Da må jeg bare ta banen til neste stopp.

Nå øver hun på å kjøre bil, og håper å ha førerkortet klart den dagen hun fyller 18.

- Da slipper jeg Bybanen, sier hun.

- Jobber med kapasitetsøkning

Ingrid Dreyer i Skyss sier at de jobber kontinuerlig med å bedre kollektivtilbudet.

- I 2013 har vi blant annet gjennomført en generell styrking av busstilbudet mange steder, åpnet andre byggetrinn av Bybanen, og fornyet rutetilbudet i Vest, altså Sotra, Øygarden og Askøy), sier Dreyer.

- Vi jobber også med kapasitetsøkning på Bybanen og alternative tilbud, særlig med tanke på Høgskolen 2014, sier Dreyer.

BT har tidligere skrevet at Skyss skal forlenge bybanevognene for å øke kapasiteten. Fordi flere av stasjonene også må bli lengre, sier direktør Oddmund Sylta at dette ikke skjer før tredje byggetrinn til Flesland er klart.

Frem til da har Skyss et begrenset handlingsrom for å kunne ta unna flere passasjerer.

- Vi ser på kjøretider og muligheten for flere avganger. I tillegg vurderer vi å supplere med buss, sier Skyss-direktør Sylta.

Hva synes du om Bybanen? Diskuter under:

Kommentarfeltet støtter ikke IE8. Vennligst oppgrader eller bruk en annnen nettleser.

Velkommen til debatt i Bergens Tidende. Vi setter pris på sterke meninger. I våre kommentarfelt er det høyt under taket, men vi tolererer ikke trakassering, trusler eller hatefulle meninger. Vis respekt for andre debattanters meninger, etnisitet, religion og legning. Husk at mange leser dine ytringer her på bt.no. Tenk derfor nøye gjennom hvordan du ønsker å fremstå. Du må skrive under fullt navn.

Vennlig hilsen Gard Steiro, sjefredaktør.

Siste fra Trafikk