Når børsklokken på Wall Street ringer for Facebook fredag, blir det trolig den største børsnoteringen av et Internett-selskap noensinne.

Tirsdag ble det kjent at aksjene blir dyrere enn forventet. Det opprinnelige prisintervallet var 28-35 dollar pr. aksje, men nå meldes det om priser på 38 dollar — noe som i så fall betyr at selskapet verdsettes til 108 milliarder dollar i forkant av børsnoteringen.

Ung og styrtrik

Zuckerberg rapporteres å ville selge aksjer for rundt 6 milliarder kroner, noe som hevdes skal brukes til å betale skatt.

Ifølge Wall Street Journal vil han sitte igjen med aksjer i selskapet for 17,6 milliarder dollar med en aksjepris på 35 dollar. Blir prisen 38 dollar blir det over 19 milliarder dollar.

Det betyr at han vil han være god for over 100 milliarder kroner. Det er et stykke unna den mexicanske telemagnaten Carlos Slim og Microsoft-gründer Bill Gates, som topper magasinet Forbes liste´ over de rikeste i verden med formuer på over 350 mrd. kroner.

Zuckerberg vil trolig havne rundt 20-25. plass på denne celebre listen, på nivå med gründerduoen i Google, Sergey Brin og Larry Page, som begge er omtrent 10 år eldre enn Zuckerberg. Disse tre er de eneste på topp-100-listen som er under 40 år.

Beholder all makt

Zuckerberg beholder drøyt 57 prosent av stemmerettaksjene etter børsnoteringen. Han vil fortsatt også være toppsjef og styreleder. Det betyr at det er Zuckerberg som bestemmer selskapets veivalg også i fremtiden. I realiteten kan man sette «er lik»-tegn mellom Zuckerberg og Facebook.

Flere investorer har stilt spørsmål ved om den mektige gründeren er den riktige til å drive selskapet fremover.

De siste dagene har Zuckerberg reist på et såkalt «roadshow» for å selge inn Facebook til mange av de største investorene i verden. Men det er delte meninger om innsatsen hans, melder CBS News.

Hettegenser og joggesko

På roadshowets første dag var det stor usikkerhet om Zuckerberg kom til å møte opp. Og når han endelig gjorde det havnet han i fokus for sin påkledning — nemlig blå jeans, grå T-skjorte, svart hettegenser og joggesko. De fremmøtte investorene stilte i dress, slips og blankpussede sko.

Nå er det ikke uvanlig at suksessrike IT-gründere er avslappet i klesveien, jmf den avdøde Apple-gründeren Steve Jobs` sedvanlige jeans og svarte pologenser under sine legendariske lanseringsshow.

Likevel mener flere det vitner om manglende respekt og påpeker at Zuckerberg har brukt dress før, blant annet i et møte med president Obama.

Men det er mange som vil ha en fot innenfor Facebook og godtar at Zuckerberg er som han er.

-Det du kjøper er hans gale og originale kreativitet. Om den kommer sammen med en hettegenser i stedet for en nålestripet dress betyr ikke noe for meg, sier Shawn Kravetz, grunnlegger av Esplanade Capital til CBS News.

Ikke bare fryd og gammen

For ingen skal ta fra Zuckerberg er at han har bygd et selskap med en eventyrlig suksess, og er på full fart mot en milliard brukere. Facebook vet mye om alle disse personene. Dette er opplysninger som er gull verdt for alle som har noe å selge, og det er nettopp skreddersydde annonser til hver enkelt som er den viktigste inntektskilden.

Det har fått personvernforkjempere til å se rødt, og Facebook blir i økende grad kalt inn på teppet og blitt avkrevd forandringer. Det blir en kamp mellom penger og personvern.

Men det er også andre mørke skyer på horisonten. Overskuddet falt nemlig fra 1. kvartal i fjor til 1. kvartal i år. Og Facebook innrømmer at de ikke har vært dyktige nok til å tjene penger på mobiltelefoni. Zuckerberg forsikrer imidlertid at det jobbes med dette.

Derfor er ­Facebook blå

Mark Zuckerberg tok for noen år siden en test på Internett som avslørte at han er fargeblind, har problemer med rødt og grønt. Det skal være årsaken til at fargen på Facebooks logo er blå.

- Blå er den beste fargen for meg, jeg kan se alt blått, skal han ha sagt.

4,4 mrd. for Oljefondet?

Statens pensjonsfond utland, det såkalte Oljefondet, pleier ofte å kjøpe seg opp i selskaper som Face­book.

Oljefondet hadde pr. 31. desember 2011 rundt 0,7 prosent eierandel i Microsoft og Apple, som i likhet med Facebook er store amerikanske IT-selskaper. Hvis Oljefondet kjøper tilsvarende i Facebook kan det bety at det handler om et verdipapir på rundt 4,4 milliarder kroner, det vil si nærmere 1000 kroner pr. nordmann.