Regjeringen foreslår å forby markedsføring av fetende mat til barn og unge.

— Slik forslaget er utformet vil det også ramme sunne produkter som yoghurt og Skyr Drikke, sier markedsdirektør hos Kavli, Lise Godfrey.

- For mye reklame

- Men blir det ingen kos uten Kims?

Unni Anderssen ser litt forskrekket ut når vi spør.

— Den reklamen har jeg faktisk aldri hørt om, sier Anderssen, som er på handletur på Laksevåg senter med barnebarnet Niklas (14).

— Jeg kjøper aldri Kims, repliserer han, og nærmest svever over frysedisken.

Men de skal bare se og ikke kjøpe.

— Reklamesangene til Grandiosa er jo veldig fine. Men hadde jeg aldri hørt dem, så hadde jeg jo aldri hatt lyst på Grandiosa, sier Niklas Anderssen (14).

Farmor Unni har lite til overs for mengden av reklame rettet mot barn.

— Det er rett og slett altfor voldsomt, og for mye for ofte. Barn får ikke lov til å være barn lenger, sier hun.

Rammer

Forslaget fra regjeringen er det samme som tok sikte på å forby Kinderegg. Men da Dagens Næringsliv skrev om dette for en drøy uke siden ble det så mye bråk at statsminister Jens Stoltenberg lovet å verne om det berømte egget.

Lise Godfrey fra Kavli understreker imidlertid at forslaget slik det foreligger rammer langt bredere enn bare sjokolade og godterier.

— Det vil ramme en rekke vanlige forbruksvarer som er beregnet både på voksne og barn som; hurtigmat, yoghurt, kaker, kjeks, snacks, popkorn, salte nøtter, brus, juice, saft, søte pålegg, frokostblandinger og is for å nevne noen. Det avgjørende er hvor mye salt og sukker produktene inneholder, og hvor lite næringsinnhold det er i dem, sier direktøren.

Og i lovforslaget er det svært spesifisert hvilke usunne ingredienser som svartelister de ulike vareslagene.

Hardt rammet

Hun finner det urimelig at et produkt, som Skyr Drikke som inneholder 20 gram tilsatt sukker pr. liter og regnes som sunt, kommer i samme kategori som Coca-Cola med 108 gram sukker.

Med så streng fortolkning regner hun med at store næringsmiddelprodusenter rundt Bergen som Hansa og Rieber & Søn også vil bli rammet hardt.

— For Kavlis del som også eier Q-Meieriene vil varegrupper som Skyr Drikke, Q yoghurt, Q Snjo, BioQ, Q sjokomelk og pålegget HaPå bli rammet. Hvis vi ikke kan markedsføre eller emballere disse varene på en skikkelig måte, vil omsetningen selvfølgelig falle. Og det vil bety redusert salg og tap av arbeidsplasser, sier Godfrey.

Skal ikke appellere til unge

Forslaget fra regjeringen er en kraftig innstramming fra dagens lovverk som i første rekke forbyr TV-reklame rettet mot barn i beste barne-TV-tid. Og i tillegg definerer nå helsedepartementet alle barn og unge som under 18 år, i motsetning til den tidligere 12-års grensen.

Markedsføringen av de svartelistede næringsmidlene skal nå ikke kunne ha en presentasjonsform, et innhold eller utforming som kan appellere til barn og unge. I den forbindelse blir det ikke tillatt å bruke kjente personer som kan appellere til barn og unge eller animasjon eller tegnede figurer i markedsføringen. Bruk av gaver, samleobjekter eller konkurranser knyttet til slike produkter blir heller ikke tillatt.

Må pakkes i gråpapir

— I praksis vil det være umulig å forhindre en person på 17 år å bli utsatt for reklame fra disse produktene i en butikk, mens det er greit for en 18 åring å se dem. Konsekvensen vil da bli at disse varene må pakkes i gråpapir og selges på en skjermet måte.

Godfrey håper ikke dette er hensikten med forslaget.

— Men slik det nå er utformet, er det vanskelig å tolke det på en annen måte, sier hun.

Selvjustis

Direktøren hevder hun skjønner godt regjeringens ønske om å begrense overvekt og usunt matinntak blant barn og unge.

— Men mat- og drikkevareindustrien har i flere år hatt en egen selvjustis når det gjelder markedsføring mot barn som fungerer godt. Det er svært lite reklame direkte rettet mot barn i Norge i dag.

Kavli-direktøren ser ikke behov for noe nytt omfattende forbud.

— Og slik det foreligger nå, virker det helt urimelig, sier hun.

Regjeringen sendte ut forbudsforslaget til høring 7. juni, mens deadline for å reagere er 7. september.

- Fornuftig

Fra frysedisken i en matbutikk på Laksevåg senter er imidlertid farmor Unni Anderssen klar i sin sak:

— Jeg tror det vil være et fornuftig tiltak å begrense reklamen, sier Anderssen.