— Nå har realitetene innhentet SAS, sier Widerøe-pilot og investor Ola Giæver til Aftenposten.no.

Han står i spissen for en investorgruppe som ønsker å kjøpe Widerøe.

Tirsdag morgen kom meldingen om at handelen i SAS-aksjen ble stoppet i påvente av nyheter fra selskapet. To timer senere meldte selskapet at nye sparetiltak innføres og at verdier for tre milliarder kroner skal selges. Det dreier seg om virksomhet som ikke er innen kjerneområdet. De mest aktuelle er trolig Eurobonus, bakkeaktiviteten og Widerøe.

- Når eieren ikke vil investere nye penger, en stor pensjonsregning venter og inntjeningen er dårlig, da er det bare én ting å gjøre: Selg eiendeler, sier Giæver, som også lanserte denne idéen i avisen Nordlys før helgen.

Giske har fått e-post

I dag har han derfor sendt en e-post til Nærings— og handelsdepartementet ved Trond Giske hvor han på vegne av investorgruppen understreker at «en gruppering ansatte ønsker å lansere et alternativ der alle ansatte i Widerøe blir gitt anledning til å delta i oppkjøp av Widerøes Flyselskap AS» .

- Vi har arbeidet med et potensielt Widerøe-kjøp i mange år, men nå kan timingen være riktig, sier han.

Giæver understreker Widerøes betydning.

— Widerøe utgjør en viktig del av infrastrukturen i Norge. Hvis disse flyene skulle bli solgt er det ikke bare å gå ut i markedet og kjøpe nye, sier Giæver.

Blir kvitt pensjonsforpliktelser

Analytiker Kenneth Sivertsen i Arctic Securities mener Widerøe så absolutt kan være et aktuelt salgsobjekt for SAS.

— Ja, Widerøe har ikke vært innen kjernevirksomheten, så slik tolker jeg det,ja.

Han forteller at SAS hadde en underdekning på rundt 11 milliarder kroner påpensjon ved utgangen av 2011.

— Hvis de selger unna Widerøe, eller andre deler av virksomheten, vil en del avdisse pensjonsforpliktelsene forsvinne, sier Sivertsen.

- Sitter langt inne

Hans Erik Jacobsen, analytiker i First Securities, har mest tro på at bakkevirksomheten vil selges, og at det ikke vil være bonusprogrammet Eurobonus som selges først.

- Hva med Widerøe?

— Det tror jeg også sitter langt inne for SAS å selge, sier analytikeren.

Investor og Widerøe-pilot Ole Giæver leder en gruppe ansatte som ønsker å kjøpe flyselskapet.
OLE MAGNUS RAPP