Dermed blir den svenske bilfabrikken trolig kinesisk neste år.

En endelig avtale om overtakelsen blir trolig undertegnet i løpet av første kvartal av 2010 og trer i kraft i andre kvartal. Ifølge forretningsavisen Wall Street Journal må flere spørsmål avklares, før salget fra amerikanske Ford til Geely kan sluttføres.

Det gjelder blant annet Fords opphavsrett til teknologien som brukes i Volvo-produkter. Geely skal på sin side ha fått grønt lys til en overtakelse fra tre statlige kinesiske banker, men ifølge svenske Dagens Industri må saken også godkjennes på høyt politisk hold i Kina.

«Positivt skritt»

— Vi er i ferd med å informere de ansatte nå, det er ikke så mange som er på jobb i dag, men det går ut e-post, sa Volvo Personvagnars pressesjef Maria Bohlin til SVT onsdag.

— Dette er et positivt skritt i prosessen, mente selskapets informasjonssjef Olle Axelsson.

Ifølge SVT skal prisen for salget av Volvo Personvagnar ligge på rundt 15 milliarder svenske kroner. Forhandlingene om avtalen har foregått i London.

Ford kjøpte Volvo Personvagnar i 1999 for 6,45 milliarder dollar eller rundt 38 milliarder kroner etter dagens kurs. Det amerikanske selskapet har siden i fjor ønsket å kvitte seg med den svenske fabrikken, for å skaffe seg kontanter.

Geelys løfter

Selskapet ønsker ifølge nyhetsbyrået AP også å konsentrere seg om sine egne merker Ford, Lincoln og Mercury. Geely lover på sin side å opprettholde Volvo som en ledende merkevare innen personbiler.

— Hvis en kjøpsavtale kommer i stand, vil Volvo beholde sin ledende stilling innen miljø- og sikkerhetsteknikk. Fabrikken vil få enestående muligheter til vekst på det raskt voksende bilmarkedet i Kina, het det i en pressemelding fra Geely onsdag.

Geely skal allerede ha utpekt en administrerende direktør for nye Volvo Kina. Ifølge SVTs nettsider skal denne personen tidligere ha vært tilknyttet selskapet BAIC, som nylig kjøpte teknologi fra den kriserammede svenske bilprodusenten Saab.