I chatten hos flere av Karolines Facebook-venner dukket det plutselig opp dramatiske meldinger. Fra Karoline.

Ikke bare var hun blitt ranet, hun var også i ferd med å miste flyet sitt og trengte penger fort.

Problemet var bare at Karoline ikke var i Italia. Hun var i Danmark med babyen sin, og ante ingenting om hva som skjedde på Facebook-chatten hennes.

Ble «dritstresset»

— Jeg kom fra trening og hadde plutselig masse meldinger og ubesvarte anrop på mobilen. Da jeg skjønte hva det dreide seg om, ble jeg dritstresset, sier Karoline.

Hun aner ikke hvordan svindlerne har klart å komme seg inn på FB-kontoen hennes.

— Jeg ble gående med telefonen i den ene hånden og barnevognen i den andre, mens jeg ringte rundt til folk for å fortelle at historien var usann.

FB2.jpg
Skjermdump

Spilte med

En av Facebook-vennene hennes som ble kontaktet, var Marianne Hagland Westerlund i Bergen.

I all verden! På chatten, altså!

Gry Nergård, overrasket forbrukerombud

— På chatten min kom det plutselig opp «Hej Marianne» fra Karoline, en venninne jeg ikke har snakket med på lenge.

Marianne ante fort ugler i mosen, selv om hun aldri har opplevd noe tilsvarende tidligere. Ikke via chatten. Hun bestemte seg likevel for å spille med en stund.

— Karoline bor i Danmark, men er norsk, så det var merkelig at hun skulle skrive på dansk.

Dårlig dansk

I Karolines navn, og med Karolines profilbilde, skrev personen på dårlig dansk om behovet sitt for pengehjelp.

— Det luktet Google translate lang vei. Dessuten har venninnen min akkurat fått en baby, så det var liten sannsynlighet for at hun skulle være i Italia, sier Marianne.

Ga skjennepreken på chatten

Hun fortsatte likevel å chatte mens hun prøvde å oppklare situasjonen.

— Mens jeg ringte venninnen min, spurte jeg de på chatten hva de trengte og hvordan jeg skulle gi penger. Jeg fikk beskjed om å gi 1500 euro gjennom Western Union.

«STOKK DUM»: Marianne spilte med en stund, men ga til slutt svindlerne det glatte lag.
Skjermdump

Westerlund fikk ikke tak i venninnen sin, men ga svindlerne en lang skjennepreken på chatten. Da logget de av.— Jeg opplevde det som udramatisk. Men det finnes eksempler på at noen er naive og faktisk lar seg lure. Når noen nevner Western Union, bør det virkelig ringe en bjelle, sier Westerlund.

- Aldri hørt om før

Forbrukerombud Gry Nergård blir overrasket da bt.no forteller henne om svindelforsøket på Facebook-chatten.

— I all verden! På chatten, altså!

— At noen blir kontaktet med svindelforsøk på den måten, det har jeg aldri hørt om før.

Nergård ber folk være oppmerksomme.

— Dette er kanskje noe som folk ikke tenker så nøye over, når svindelen kommer den veien.

Tar opp Mariannes historie

Hun sier ombudet gjerne vil ha tips hvis flere har opplevd det samme som Marianne. Du kan rapportere og tipse via ombudets nettside, der det også står egne artikler om nettsvindel og spam - og egne skjema for klager, tips og spørsmål.

Rett over helgen, på tirsdag, skal Forbrukerombudet ha et møte med Facebooks Norden-representant. Der lover Nergård at Mariannes svindelhistorie er noe av det som vil bli lagt frem.

— Temaet for møtet er forskjellige problemer folk opplever knyttet til Facebook, for eksempel fakeprodukter og svindelreklame. Vi vil også ta opp og diskutere hvor mye reklame det egentlig skal være på newsfeeden din, sier Nergård.

Har du opplevd svindelforsøk på chatten? Syng ut i kommentarfeltet under!