Norwegian vokser med rekordfart, samtidig som Bjørn Kjos har 64 nye fly i bestilling. Bare i år har han økt parken med 16 fabrikknye maskiner og antall passasjerer med nesten to millioner fra i fjor. Ikke rart ledelsen i SAS kikker seg over skulderen.

"Ikke før SAS fikk Rickard Gustafson som ny sjef i år har SAS tatt lavprisselskapene på alvor." — Ole Kirchert Christensen,Travelbroker

— Det har de god grunn til, mener direktør Ole Kirchert Christensen i det danske konsulentselskapet Travelbroker.

En av Nordens mest erfarne luftfartsanalytikeren tror det ikke går så lang tid før Norwegian-sjef Bjørn Kjos med brask og bram erklærer at han driver Skandinavias største flyselskap.

— Norwegian opplever en svært markant passasjervekst og skaffer seg nye og større fly hele tiden. Om litt over et år går selskapet inn i en ny æra når det starter langruter til det amerikanske kontinent og Asia, da blir vekstkurven for antall passasjertallet enda brattere. Samtidig er SAS opptatt av å konsolidere og få sikk på økonomien og har lagt opp til en jevn vekst i årene fremover. Derfor tror jeg kurvene krysses i 2014 eller 2015, mest sannsynlig i 2015. Da er Norwegian størst, mener Kirchert Christensen.

Nøye strategi

Han viser til at vekstkurven til Norwegian har vært formidabel. Selskapet har vokst fra en marginal nasjonal aktør til å bli Europas tredje største lavprisselskap, og Kirchert Christensen tror Norwegian nå jobber etter en nøye strategi:

- Viktigst har vært å få til en sunn økonomisk drift og god vekst i selskapet. Det har de klart på en imponerende måte. Neste trekk har vært å rette opp punktligheten, som til tider har vært for dårlig. Også her er de på god vei til å lykkes.

— Neste steg tror jeg derfor blir å gjøre Norwegian til det største flyselskapet i Skandinavia. Hvis planen om å starte langdistanseflyvninger følges og den internasjonale økonomien ikke kollapser helt, tror jeg Kjos lykkes med denne delen av planen også. Norwegian vil aldri innrømme offentlig at dette er et viktig mål for selskapet, men den dagen Kjos ser at han har passert SAS i størrelse vil nok selskapet vite og markere det ettertrykkelig, mener Kirchert Christensen.

Ville gå over

Årsaken til at Norwegian har kunnet vokse så hurtig mener han langt på vei ligger i det faktum at selskapet har hatt en tydelig strategi om hurtig vekst samtidig som man har hatt et skadeskutt SAS som konkurrent:

— Ikke før SAS fikk Rickard Gustafson som ny sjef i år har SAS tatt lavprisselskapene på alvor. I mange år gikk jo selskapets ledelse rundt og trodde at lavprisbølgen var noe som kom til å gå over. Det har jo selvsagt ikke skjedd, tvert imot. Gustafson har også tydelig identifisert Norwegian som den verste konkurrenten for SAS, mens tidligere ledere kun har snakket om "konkurrenten" uten å nevne navn. Nå vet ansatte i SAS hva lederen mener er utfordringene. Det skaper trygghet og lojalitetsfølelse hos de ansatte. Når SAS nå har uttalt at de skal satse på en jevn vekst basert på lønnsomhet tror jeg det er en smart strategi, sier Kirchert Christensen.

For SAS er situasjonen den at Norwegian vokser raskere, mye raskere.

Følger Ryanair og EasyJet

Også den norske finansanalytikeren Hans-Erik Jacobsen tror Norwegian vil passere SAS i størrelse etter hvert, men at det ligger lengre frem i tid:

- Å bli størst er ikke viktig. Det som er avgjørende er å sikre en god inntjening. Det oppnår Norwegian gjennom å ha en moderne og kostnadseffektiv flyflåte og et godt utbygd rutenett. Slik kan Bjørn Kjos sikre selskapet en sunn økonomi for drift og fortsatt vekst, sier Jacobsen i First Securities.

Han mener derimot at Kjos bare følger oppskriften fra andre suksessrike lavprisselskaper som Ryanair og EasyJet når han skaffer seg nye fly som har lavere driftsutgifter og utslipp enn de eldre modellene:

— Drivstoff er den største enkeltkostnaden ved siden av lønninger for et flyselskap, derfor er det å ha en drivstoffgjerrig flypark avgjørende for å legge grunnlaget for en sunn økonomisk drift. Dessuten selvsagt å ha et attraktivt rutenett som er tilpasset både fritids- og forretningsreisende. Vi ser at Norwegian også satser på forretningskunder på de viktige strekningene i Norge som mellom Oslo, Stavanger, Trondheim og Bergen. Etter hvert også i Skandinavia der rutene spesielt til Stockholm og København har fått en tidtabell som er tilpasset de forretningsreisendes behov, mener Jacobsen.