Barcelona: GSMA er Europas største markedsplass for alt som kan minne om mobiltelefoner og lesebrett. Et mylder av dresskledde menn er trykket sammen her for å finne kunder eller partnere.

Men de færreste snakker direkte med hverandre. Nesten all kontakt skjer gjennom mobildingsene de går og fikler med hele tiden. Selv skitpraten med nærmeste kollega rett over kafébordet skjer via mobilen.

Skulle tro det var billigere å holde seg hjemme, for her koster det skjorten bare å komme seg inn.

Ingen tør likevel å la være å dra hit, sier avdelingsleder Grete Thøgersen i Innovasjon Norge. Institusjonen har sponset en felles stand for en rekke mindre og mellomstore norske mobilselskaper, og bruker en halv million på stand-plassen.

En mann og en....

I likhet med oljemessen i Stavanger nøyer de fleste utstillerne seg med en liten bod der det sitter en mann med en dings han vil vise frem.

På oljemesser er dingser gjerne en ventil eller et rør, mens det her i Barcelona handler om smarte mobiler, lesebrett og noen pc’er.

For det er bare så vanvittig mye smarttelefoner kan brukes til at salg og trafikk er i ferd med å korke det til.

En rapport fra IT-selskapet Ciso slår fast at innen 2015 vil:

  • Det være like mange mobile enheter som mennesker i verden.
  • Applikasjoner, video og nettbrett vil gjøre den mobile datatrafikken 26 ganger større enn i fjor.
  • Og innen 2015 vil video på mobil utgjøre 70 prosent av all datatrafikk. Her i Barcelona snakker de om Afrika som markedet med de aller bratteste salgskurvene. I Kenya koster en Iphone en halv gjennomsnittlig årslønn, og bruken koster 20 prosent av snittinntekten.

De fleste vil lure på hva som nedprioriteres. Store plakater på messen forklarer det hele med smarte dingser som forandrer verden og livene til folk.

Lettkledde lokker

Og at det går fort, fort, fort kan man se på de flakkende blikkene og uroen i kroppen til alle de dresskledde med akkrediteringskort rundt halsen. Ingen her på messen er til stede i sine egne liv.

Rundt 90 prosent av dem er menn, ingen gamle, ingen helt unge, men nokså mange med typiske nerdetrekk.

En del av kvinnene er lettere å få øye på ettersom de er lettere påkledd i små fargerike tekstiler.

I hall syv utenfor Novatel wireless sin stand har tre av dem store skilt på magen der det står;«Follow me». Og slikt blir det kunder av.

I et område som viser frem applikasjoner som barn kan leke med på mobilen, har de også bygget en rutsjebane. Her er det bortimot kvinnedominans. Litt koseligere liksom. Flere leker og puter. Og atskillig færre dingser.