Med alle polets tilgjengelige varer i en søkbar database koblet opp til alle landets butikker, trenger du ikke stå lenge i kø på ditt lokale pol bare for å finne ut at akkurat den vinen du skal ha viser seg å være utsolgt.

Samtidig gjør søkefunksjonen det enkelt å finne fram til nye viner ettersom prislisten er gjort tilgjengelig for søk hvor du kan velge varetype, pris, opprinnelsessted og bruksområder.

— Vinmonopolet.no er først og fremst en informasjonstjeneste om varer i prislisten og har samme struktur som den, sier "nettredaktør" og informasjonssjef Jan Egil Aase i Vinmonopolet til NTB.

Oppdatert Søkebasen inneholder alle vinene i de såkalte grunn-, hoved- og fullsortimentsutvalgene Vinmonopolet opererer med.

— Vi tror det også vil være stor interesse for butikksøket som er lagt inn. Der kan kunden finne sitt nærmeste pol med adresse og telefoninformasjon, og gjøre søk i akkurat den butikkens sortiment, sier Aase.

Nettsidene er nemlig knyttet til butikkenes eget lagersystem og vil bli oppdatert løpende.

— Vi legger vekt på å være oppdatert med daglige redaksjonsmøter, og opplysningene i prislista vil bli oppdatert i hvert fall en gang i uka, lover Aase.

Varebestilling Selve varekjøpet får man ikke gjøre på nettet, noe selve vinmonopolordningen setter en stopper for. Men nettsidene gjør den allerede eksisterende ordningen med kjøp via Posten eller utkjøring av varer enda mer tilgjengelig.

I praksis betyr dette at kunden kan finne varene på nettet, ta kontakt med en butikk som har varen og bestille den via faks, telefon eller e-post. Varen blir deretter enten kjørt ut, mot et gebyr innenfor polets utkjøringssoner, eller utlevert gebyrfritt på ditt lokale postkontor, innenfor Polets åpningstider. Samme aldersgrenser gjelder her som i butikken.

Ikke bilder Reklameforbudet mot alkohol setter en effektiv stopper for nettinformasjon om kobling mellom mat og vin, og bilder av selve flaskene, noe Vinmonopolet opprinnelig ville ha med. Mye fram og tilbake på dette punktet var også årsaken til at Polet først fikk klarsignal for nettsatsingen i august i fjor.

— Vi synes ikke mat og vininformasjon er Vinmonopolets oppgave på nettet. Hovedgrunnen til at vi gikk inn for en bestillingsordning for vin på nettet, er at det vil bli enklere for folk i distriktene å bestille varer. Ellers vil vi ha en mest mulig edruelig nettside, hvis jeg kan bruke et slikt ord, sa avdelingsdirektør Inger Gran i Sosial- og helsedepartementet til NTB i august.

— Vi bruker ikke bilder på grunn av reklameforskriftene. Men dette gjør samtidig sidene kjappere og mer brukervennlige. Hovedmålet er at sidene skal være greie å bruke, sier Aase.

Skulle det likevel være noe du lurer på, er du mulig å sende e-post med varefaglige spørsmål til Polets eksperter.

— Vi er i ferd med å sette sammen et svarpanel. Da er det bare å maile og du vil få svar, uten at vi vil reklamere for noen enkeltmerker, bekrefter Aase.NTB