Varene som bestilles gjennom nettbutikken skal skipes ut fra et sentralt lager i Oslo-området. Lageret vil inneholde 2.500 varianter. Utvalget blir dermed omlag dobbelt så stort som i de største butikkene i dag. Varer fra bestillingsutvalget blir også tilgjengelig i nettbutikken. Vinmonopolet understreker imidlertid at ehandel kun er tenkt som et supplement.

— Vinmonopolet er hovedsaklig en faghandel som skal selge fra konvensjonelle butikker. Tanken med nettbutikken er først og fremst at større deler av landet skal få glede av et omfattende utvalg, sier prosjektleder for Vinmonopolets ehandelssatsing, Kristin Jansson, til Origo.

Gebyret for utkjøring av telefonbestilte varer er i dag 150 kroner. Avhengig av distribusjonsavtale er det mulig at prisen går noe ned i forbindelse med lanseringen av nettbutikken, sier Jansson. Utkjøring i grisgrendte strøk blir fortsatt gratis.

Vinmonopolets prisliste og oversikt over utvalget i de enkelte butikkene er allerede tilgjengelig på nett. Nettbutikken utvikles av Accenture i samarbeid med E-line Group, IFS, TenPipes AS, Netaxept AS og Telenor Link.(Origo)