Bankene stiller et skadeskutt SAS mot veggen: Selskapet må selge eiendeler for mer enn 2,5 milliarder kroner for å få nye lån neste år.

I tillegg til salget, fikk de ansatte beskjed om enda en runde med innstramminger for at SAS skal kunne vakle videre: Ledelsen gjør i disse dager ferdig en spareplan på nye tre milliarder svenske kroner.

Fra før har SAS-sjef Rickard Gustafson siktet seg inn mot lønnsomhetsforbedringer på fem milliarder svenske kroner i år og neste år.

Presses på flere fronter

SAS ble i går tvunget til å gi en ekstraordinær oppdatering om sine resultater og planer, etter flere oppslag om finansieringsproblemer i skandinavisk presse.

Den norske regjeringen, som eier 14,3 prosent av SAS, har lenge signalisert motvilje mot å spytte inn friske penger.

Samtidig krever selskapets långivere at SAS rydder opp i eget hus før nye kreditter innvilges. SAS har lånerammer på 4,7 milliarder svenske kroner som utløper neste sommer.

I tillegg må SAS neste år skrive ned egenkapitalen med rundt 11 milliarder kroner, som følge av nye regler om bokføring av pensjonsmidler. Ved årsskiftet var egenkapitalen 12,4 milliarder kroner.

Krav fra långiverne

Derfor tvinges Gustafson til å selge unna biter av selskapet. Ifølge gårsdagens pressemelding er kostnadskuttene og salgsprosessen en «essensiell del» av forhandlingene om nye låneavtaler.

I tillegg til Widerøe (se egen sak), har SAS flere deler som kan selges:

Bakkepersonell

SAS Ground Handling (tidligere SAS Ground Services) er delen som nevnes oftest. Dette er et datterselskap med over 5000 ansatte som sørger for blant annet innsjekk, bagasjehåndtering, ekspedisjon av fly og passasjerservice på bakken ved mer enn 100 flyplasser. Den finske og den britiske delen av selskapet ble solgt i 2009 og 2010.

Bonuskortene

Eurobonus-programmet, som har over 750 000 norske medlemmer, kan også selges.

Air Canada solgte sitt bonusprogram i 2008. Kjøpere kan være banker, kredittkortselskaper eller rendyrkede lojalitetsprogrammer som dekker mange bransjer. Programmene er attraktive fordi de gir tilgang til en stor kundedatabase med mye informasjon om de reisende.

Landingsrettigheter

Start— og landingsrettigheter kan også selges eller brukes som sikkerhet for lån, takket være nye EU-regler. SAS sitter på mange svært attraktive rettigheter, blant annet på den travle Heathrow-flyplassen utenfor London. Rettighetene kan være verdt flere milliarder kroner.

Plussresultat

I forbindelse med gårsdagens redegjørelse la SAS dessuten frem sitt resultat før skatt i tredje kvartal, som var 568 millioner svenske kroner i pluss. I første halvår tapte selskapet 761 millioner kroner.

Analytiker Hans Erik Jacobsen i First Securities sier resultatet er noe bedre enn ventet.

- Innsatsen med å kutte bærer frukter. Vi ser at SAS nå skal gjennomføre ytterligere sparetiltak og selge unna virksomhet for å bedre den finansielle balansen.

Han mener et salg av bakkeoperasjonene er mest nærliggende.

- SAS trenger ikke bakkevirksomheten og kan kjøpe den tjenesten fra andre. EuroBonus har en betydelig verdi og er noe som kan selges, men jeg tror ikke det er det man tar først, sier han.

SAS-aksjen hadde i 16-tiden i går løftet seg 13 prosent på Stockholm-børsen.